Berlingske Business
09:50Tyskland: PMI lidt højere end ventet

Danfoss har succes med piratbekæmpelse

Piratkopiering kan ikke bekæmpes fra Danmark, har Danfoss erkendt. Derfor rykkede industrigiganten for nylig koordineringen af antipiratindsatsen til Kina.

Vil du have Danfoss’ logo på dine varer?

Sådan lyder tilbuddene fra adskillige kinesiske piratvirksomheder, der spinder guld på at kopiere den danske industrigigants teknologi.

Men nu har de ulovlige virksomheder fået væsentligt sværere ved at afsætte og producere kopierne. I juni samlede Danfoss nemlig hele koordineringen af antipiratindsatsen i en større afdeling i Kina.

»Det har været en absolut nødvendighed. Det er helt umuligt at drive antipirat-virksomhed fra Danmark,« siger Peter Halvor Larsen, chef for Danfoss’ patent- og varemærkeafdeling, der beskæftiger 20 ansatte.

Mere end 75 procent af Danfoss’ sager om piratkopiering stammer fra Kina. Derfor gør den danske virksomhed sig heller ingen forventninger om at komme alle de ulovlige kopier til livs.

»De varer, vi opdager, er kun toppen af isbjerget. Men vi sender det signal til krænkerne, at det skal kunne mærkes, hvis man krænker Danfoss’ rettigheder,« siger Danfoss-chefen.

Sikrer bedre fangst
Afdelingen i Kina har gjort det muligt at opspore kopiproducenter, som Danfoss ellers ikke ville have opdaget. Samtidig er samarbejdet med de kinesiske myndigheder styrket – særlig det kinesiske handelspoliti, AIC. Ved hjælp af tip fra både kunder, sælgere, distributører sørger Danfoss for at indsamle de fornødne beviser mod kopivirksomhederne. Beviserne overrækkes til handelspolitiet, som så rykker ud. I juli foretog handelspolitiet sammen med Danfoss-folk en razzia på det store marked i storbyen Wuhan – Centralkinas økonomiske kraftcenter. Adskillige tørrefiltre og komponenter til kølesystemer blev beslaglagt ved den lejlighed.

»Vi er blevet en aktiv del af hele indsatsen. Det er vores folk, der er med ude på razziaer, og det gør samarbejdet nemmere,« fortæller Peter Halvor Larsen.

I en anden sag indledte kinesisk handelspoliti en razzia, efter at Danfoss var gået undercover og havde foretaget et testopkøb hos en virksomhed, man mistænkte for at kopiere varer. Ganske rigtigt fremstillede virksomheden en særlig Danfoss-ekspansionsventil, og efter en tur i retten blev piratvirksomheden idømt en bøde på 200.000 kinesiske yuan – godt 150.000 danske kroner. Foreløbig har Danfoss ført to retssager i Kina og vundet dem begge.

Støtter DE-forslag
Peter Halvor Larsen byder Dansk Erhvervs forslag om en styrket indsats over for piratkopiering velkommen. Især roser han ideen om at gøre det muligt at varemærkeregistrere på globalt plan i stedet for – som nu – kun i enkeltlande eller regioner.

»Danfoss’ varemærke er beskyttet i 120 lande verden over. Men det kræver resurser at få rettighederne i hus og ikke mindst at opretholde dem, så det ville hjælpe os gevaldigt i forhold til at sikre vores varemærke,« siger Peter Larsen.

Danfoss planlægger allerede nu at udvide Kina-afdelingen.

»Vi må erkende, at der er i Kina, man skal være,« siger Danfoss-chefen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen