Berlingske Business

Dan Jørgensen fik succes som grøn brugsuddeler

Med fødevareminister Dan Jørgensen
Fødevareminister Dan Jørgensen i Brugsen (Dans Supermarked) i Hjallese Foto:

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) og COOP gør lørdag middag kassen op efter ministerens én måned lange forsøg som brugsuddelser i 'Dans Supermarked'. Ministerens mål var blandt andet at få danskerne til at spise sundere. Det lykkedes og samtidig gav forsøget større salg og flere kunder.

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) har gennem de seneste 4 uger fungeret som uddeler i SuperBrugsen Hjallese for at bevise, at det kan lade sig gøre at øge salget af de varer, han ønsker at fremme: Økologi, dyrevelfærd, sundhed og lokale fødevarer. I løbet af den forløbne måned er det samlede salg i butikken vokset, salget af økologiske varer er steget 49 procent, og der er kommet flere kunder i butikken.

16BUSale-no-16-Foedevarermi.jpg

Men ifølge COOPs adm. direktør Peter Høgsted er der udfordringer med at udbrede fødevareministerens koncept, og indtjeningen ikke fulgt helt med.

»Eksperimentet har været en succes, og det har været sjovt at gennemføre. Men når vi ikke straks ruller det ud over hele landet, skyldes det, at der er forskel på vores kunder. Vores mål er at fordoble økologi-salget over de kommende fem år. Det gør vi ved at gøre i en takt, der passer vores kunders ønsker lokalt«, skriver Peter Høgsted i en pressemeddelelse.

dan j i brugsen

I løbet af den måned, fødevareministeren har været uddeler i Hjallese, er butikkens omsætning steget med 2,6 pct. i forhold til sidste år, men med 4,4 pct. i forhold til sammenlignelige butikker.

Butikkens økologiandel af det samlede salg endte på 4,9 pct., hvilket er en fjerdedel mere end sidste år. Blandt andet er salget af økologiske æg steget med 63,7 pct.

Til gengæld er salget af chips og snacks faldet med 15 pct., salget af øl og alkopops er dykket med otte pct. og salget af sodavand med syv pct.

Fødevareminister Dan Jørgensen, som i dag takker af som brugsuddeler, er ikke overraskende meget tilfreds med sin og medarbejdernes indsats.

»Jeg er meget stolt over det resultat, som jeg har skabt sammen med medarbejderne i Hjallese. Vi har øget salget, fået flere kunder og kørt 49 procent mere økologi igennem kassen, som de plejer,« skriver fødevareminister Dan Jørgensen i den fælles pressemeddelelse.

Pix-Coop

pix

»Med ganske enkle virkemidler kan detailhandlen sælge flere bæredygtige varer, uden det koster, når kassen skal gøres op. Det er godt købmandskab, og det viser, at der plads til forbedring ude i butikkerne. Nu håber jeg, at Coop og resten af detailhandlen, at de kan blive inspireret af eksperimentet,« siger Dan Jørgensen.

Når han lørdag ved middagstid mødes med COOPs koncernchef, vil han blive stillet over for en ny udfordring.

»Nu har vi eksperimenteret på min banehalvdel en måned. Nu er tiden til at gøre det på ministerens banehalvdel. Og der vil jeg foreslå, at vi indfører differentieret moms, som der er i alle andre lande i Europa, så sunde og økologiske varer bliver billigere – samt fjerne punktafgifter på sunde varer. Det er jeg overbevist om også vil fremme salget over hele landet – i mere end en måned,« siger Peter Høgsted.

 





Fakta om afviklingen af Dan supermarkeder
-          Samlet omsætning: Omsætningen er steget 2,6 pct. sammenlignet med 2014. (Stigning 4,4 pct. ift. benchmark-butikkerne.)
-          Konventionel og økologisk frugt og grønt: Stigning i omsætning på 218,2 pct. sammenlignet med 2014.
Fald i salg
-          Omsætning af chips & snacks: - 15 pct.
-          Omsætning af øl & alkopops: - 8 pct.
-          Omsætning af sodavand: -7 pct.
Økologi
-          Stigning i omsætning af økologi på 49 pct. (Stigning på 42,7 pct. ift. benchmark-butikkerne.)
-          Butikkens økologiandel af samlet salg endte på 4,9 pct. - mod 3,9 pct. i 2014. Dvs. en stigning på 25,6 pct.
-          Der blev ikke solgt økologiske kyllinger i 2014. I test-perioden blev der solgt for 2.592 kr.
-          Stigning i omsætning af økologiske æg på 63,7 pct. ift. 2014.
Lokalevarer
-          Omsætning af lokale fødevarer + 112 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen