Berlingske Business
17:42

Dagrofa og Aldi kæmper om bundplads

aaa
Foto:

Nogle springer ud, andre springer ind.

Den grønlandske kæde Pisiffik er ny på listen, men det skyldes mest, at kæden er sprunget ud af Dagrofa, som har solgt selskabet fra.

Nemlig.com springer til gengæld ind på listen, men det skyldes ikke kun den største omsætningsfremgang i dagligvarehandlen med 29 procent, men at Nemlig.com først nu er begyndt at offentliggøre omsætningstal.

Nemlig.com investerer kraftigt i opbygningen af en onlinebutik, og det koster på bundlinjen. En anden onlinebutik med levering af varer er Aarstiderne. Den økologiske måltidsleverandør viser igen tocifrede vækstrater og har vel at mærke branchens bedste afkast.

Blandt mastodonterne er der stort set status quo, om end Dagrofa igen i år kæmper med Aldi om de ringeste resultater. Begge kæder taber for andet år i træk et stort trecifret millionbeløb.

split

Dyr krig på elektronik

I 2015 forsvandt Fona som stor landsdækkende kæde. Norske Elkjøp, som ejede 40 procent af Fona, overtog ti butikker på de bedste adresser gennem Elgiganten, som Elkjøp også ejer.

Elgiganten kan glæde sig over at være den stærkeste kæde inden for elektronik i Danmark. Omsætningen stiger en anelse, og kæden holder fast i et trecifret millionoverskud.

Det er til gengæld langt vanskeligere for Power, der betaler en høj pris for at få fodfæste på det danske marked.

Power er også norsk ejet og har gennemført en ændring af forretningsmodellen i Danmark, hvor kæderne Expert og Punkt 1 lukkes ned, mens Power popper op som varehuse på linje med Elgiganten.

Det har imidlertid været dyrt. Power har tabt egenkapitalen, og den norske ejer, Expert, er blevet forsinket med udbygningen af Power-kæden. Det vurderes, at Power først er en god forretning, når der er 12-14 varehuse. I dag har kæden fire.

27BBMAnders-Colding-Friis-2.jpg

To selskaber, der sælger varer henholdsvis til små beløb eller til den store pengepung, imponerer med de højeste vækstrater. ­Zebra, der står bag Flying Tiger-butikkerne, vokser igen i år med over 40 procent. Selskabet bliver kun overgået af Humac, der er sælger alt, hvad der kommer af produkter fra amerikanske Apple.

En enkelt i krise

Kosmetik og hygiejnebind er en kilde til sikker succes. L’Oreál, Estée Lauder og SCA Hygiene leverer igen i år solide afkast, om end væksten er i en rolig udvikling.

For de fleste varige forbrugsgoder kører det også lige efter bogen. Men et enkelt selskab falder igennem.

Gorenje Group har det mere end vanskeligt på det danske hvidevaremarked. Som den eneste i gruppen lander Gorenje med underskud i 2015, og det endda så stort, at egenkapitalen blev negativ.

Moderselskabet Gorenje Gospodinjski Aparati har afgivet erklæring om at yde økonomisk støtte i regnskabsåret 2016, og kapitalen er blevet genetableret ved konvertering af lån fra moderselskabet.

Til gengæld går det bedre for eksklusive mærker som Gaggenau, Bosch, Siemens og Miele. De tre første sælges gennem BSH Hvidevarer, der er vokset med 12 procent, mens Miele tager et spring på fem procent.

28BBMMaersk-Olie-Lav-oliepr.jpg

Drama i pelshus

Umiddelbart er det svært at se, at Kopenhagen Fur de senere år har været gennem store dramaer på de indre linjer. En af de bedste kunder i Kina blev taget for smugling af skind. Prisen på skind styrtdykkede med 20 procent. Og så blev den direktør, der var udnævnt til at efterfølge den mangeårige adm. direktør Torben Nielsen, fyret, inden han fik sat sig for bordenden.

Men 2015 markerede alligevel en vending i forhold til katastrofeåret 2014, hvor omsætningen styrtdykkede med næsten 40 procent. Selv om Kopenhagen Fur ikke er tilbage på niveau med de bedste år, så steg omsætningen trods alt med 35 procent til næsten 11 mia. kr.

Springet betød, at el- og VVS-grossisten Solar måtte vinke farvel til førstepladsen i kategorien. Solar har til gengæld fået styr på bundlinjen, som atter er i plus. I indeværende år er Solar begyndt at kigge ind i fremtiden med betydelige investeringer i de to digitale platforme, som kan revolutionere byggeindustrien.

Kigger vi længere ned ad listen, popper Pressens Fællesindkøb op med en tårnhøj afkastningsgrad på 71 procent. Fire ansatte står for papirindkøb til de trykte medier, og det har de gjort så godt, at selskabet har et overskud på 50 millioner kroner, som dog udgør en nedgang i forhold til året før.

Dangroup, der leverer IT-udstyr, er kommet sig oven på chokket i 2014, hvor verdensorganisationen FN skar voldsomt i IT-budgetterne. Gennem mange år har Dan­group haft FN som storkunde, og derfor blev budgetbarberingen hård kost for selskabet.

Det kostede nedgang i resultat, omsætning og antal medarbejdere. Men allerede i 2015 kom der atter luft under vingerne. Dangroup voksede med 57 procent, som er det højeste spring i denne branche.

Rene plusser

DLG, der er et af verdens største landbrugsselskaber ejet af landmænd, overraskede sidste år med underskud på bundlinjen.

Grovvareselskabet havde de senere år været gennem en kraftig vækst, men i år skulle der være fokus på bundlinjen, og det gav pote.

Omsætningen er reduceret med ca. fem milliarder kroner, men til gengæld et overskud efter skat, der er en halv milliard kroner bedre end i 2014.

Aller Aqua, der producerer fiskefoder, har efterhånden etableret sig som kategoriens bedst indtjenende selskab. Igen i år leverer Aller Aqua det bedste afkast.

Lige efter følge Sydvestjysk Pelsdyrfoder, som er et andelsselskab, der er ejet af minkfarmerne. Selskabet sørger for foder til 18 procent af alle mink i Danmark. Det svarer til intet mindre end 582.155 tæver.

I den omsætningsmæssige top løber grovvareselskabet Danish Agro stærkt. Gennem opkøb af mange selskaber, blandt andet det tyske Ceravis, er Danish Agro vokset med 18 procent til en omsætning på 28,5 milliarder kroner. På få år er selskabet blevet en mastodont med 80 selskaber i indland og udland, og det har nu etableret sig oppe blandt de 20 største selskaber i Danmark.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen