Berlingske Business

Dagligvaregigant fifler med regnskabet

Dagligvaregigant fifler med regnskabet - 1
Foto:

Britiske Tesco, der har markedsført sig på at være frontløber i klimakampen blandt dagligvaregiganter, har ifølge britiske medier forsøgt at skjule, at det ikke er lykkedes, at nå alle klimamål.

Storbritanniens største supermarkedskæde, Tesco, har arbejdet hårdt og længe på at få et ry som den dagligvarekæde, der gør mest for klimaet, men nu viser det sig, at giganten ikke kan leve op til visse af kravene.

Tesco har som den eneste dagligvarekæde indført CO2-mærkningen Carbon Footprint, og desuden proklameret, at man ville bygge et gennemført klimavenligt supermarked, men på visse fronter sakker Tesco stadig agterud.

Ifølge den britiske avis The Times har Tesco ikke nået dagligvarebranchens mål om at halvere brugen af plastciposer. Men i stedet for at indrømme det, har Tesco oplyst misvisende tal.

"Kun" 48 procent færre poser
Syv britiske dagligvarekæder, og heriblandt Tesco, underskrev sidste år en aftale, hvor de lovede at reducere antallet af plasticposer med halvtreds procent inden maj 2009.

Tesco var hurtrigt ude med en meddelelse, hvori det lød ”vores kunder bruger allerede nu halvtreds procent færre poser end før”, men den melding var lige frisk nok, viser det sig nu.

Ifølge The Times har Tesco benyttet sig af andre tal end de officielle, som lyder på at Tesco kun har reduceret brugen af plastciposer med 48 procent, til 450 millioner poser i maj 2009.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen