Berlingske Business

Dagligvaredirektør: »Vores mål er ikke for alt i verden at tjene så mange penge som muligt«

BM
Peter Høgsted, adm. direktør i COOP, har andet end bundlinjen i tankerne. Foto:

Onsdag kunne Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, præsentere et forbedret årsregnskab, men resultatet skal hele tiden balanceres med udvikling og fokus på medlemmerne, mener direktøren.

Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, har travlt med at forsøge at ændre danskernes madkultur, og 2014 er i høj grad blevet brugt til at udvikle strategien for Coop for perioden 2015-2017.

Udgangspunktet for strategien er, at Peter Høgsted vil ændre dagligvarebranchen, som han mener, er blevet for kedelig og fantasiløs. Direktøren jagter efter et milliardoverskud, men han erkender, at det luner at se fremgang i regnskabsbøgerne.

»Vores mål er ikke for alt i verden at tjene så mange penge som muligt. Dels skal vi sørge for, at vores medlemmer er tilfredse, dels skal vi investere i fremtiden. Det skal selvfølgelig gå hånd i hånd med, at vi leverer en tilfredsstillende indtjening. Vores opgave er at balancere de ting,« siger Peter Høgsted, som er godt tilfreds med resultatet for 2014.

Pix-Høgsted

Coop inklusiv de selvstændige brugsforeninger opnåede i 2014 en omsætning på 44,7 milliarder kroner (eksklusiv moms) i de 1217 butikker - Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, og de to netbutikker, coop.dk og irma.dk - mod 44,4 milliarder kroner i 2013.

Det samlede EBIT-resultat for Coop inklusiv brugsforeningerne blev 523 millioner kroner mod 235 millioner kroner året før.

Men Peter Høgsted leder opmærksomheden hen på et andet vigtigt nøgletal, nemlig ROIC, der viser afkastet af den investerede kapital. Niveauet skal helst ligge over 8 procent (den teoretisk gennemsnitlige afkast i samfundet) for at investeringerne ikke ligger bedre et helt andet sted. I 2014 lå Coop på 10,3 procent mod 2,7 procent i 2013. Med andre ord er Coops eksistensberettigelse genetableret.

»Vi anser det som et tilfredsstillende resultat. Det er vigtigt at have den hage med, at vi ikke er et aktieselskab som først betaler udbytte, når året er omme,« siger Peter Høgsted med henvisning til, at Coops medlemmer i løbet af 2014 har fået udbetalt 201 millioner kroner i point, som kan anvendes til at betale varer med. Det er en stigning på 31 procent fra 153 millioner kroner året før.

hoved

Coop vil fortsat investere i moderniseringer af butiksnettet i 2015. Onsdag middag præsenterer koncernen et helt nyt forretningskoncept på Hovedbanegården i København, men kunderne vil i alle Coops kæder opleve nye produkter på hylderne de kommende år, bedyrer direktøren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen