Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Dagligvare- branchen sakker agterud online

Det er ikke alle brancher, der har kastet sig over nethandlen, og der er lange udsigter til at slippe for den daglige tur i supermarkedet.

Mens danskerne shopper sko, bøger og køleskabe som aldrig før over nettet, går det knapt så hurtigt med den digitale revolution i andre brancher. Stort set hele den samlede danske hårde hvidevare-branche tilbyder eksempelvis e-handel, mens absolut ingen af landets fire store dyrehandler-kæder har etableret sig med onlineforretning.

Det viser en brancheopgørelse over e-handel, som Dansk Erhverv har lavet. Og selvom det i dag er fire ud af ti butikskæder, der har en onlinefilial, skal man ikke vente, at alle butikker vil tilbyde onlineshopping en dag. Det spår Mette Feifer, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

»Det er ikke alle varegrupper, der egner sig til det, men overordnet set tror jeg, at stadig flere butikskæder vil åbne netbutikker, ellers bliver de hægtet af,« siger hun.

En af de brancher der ellers dominerer i dansk detailhandel lader således fortsat vente på sig i den digitale indkøbsverden. Hverken Dansk Supermarked eller Coop har endnu kastet sig over e-handlen med netbutikker, og i betragtning af sin størrelse er dagligvarehandlen, ifølge Mette Feifer, stadig stærkt underrepræsenteret i e-handelsstatistikkerne. »Vi venter stadig på at se, om dagligvarer får sit gennembrud på nettet, men hidtil er der ingen tegn på det.«

Hos brancheorganisationen Foreningen Distance og Internethandel langer direktør Morten Kamper også hårdt ud efter dagligvaregiganterne, som efter hans mening går glip af et stort kundesegment ved ikke at have e-butikker.

»Som forening er vi ærgerlige over, at det går så langsomt med dagligvarerne. Det er vores erfaring, at brugerne helt bestemt ville være interesseret i det, og med den måde vi dag lever og arbejder er der også rigeligt brug for at kunne shoppe dagligvarer på nettet.«

Bilka: For dyrt
Men den køber man ikke hos dagligvaregiganten Dansk Supermarked.

Lars Christensen, direktør for varehuskæden Bilka, mener, at man kan diskutere hvor stort kundegrundlaget for dagligvarehandel på nettet egentlig er.

»På et tidspunkt vil det nok komme til Danmark, men problemet er, at vi har en så fintmasket butiksstruktur herhjemme, at der ikke er nogen der har langt til en butik. Det betyder at behovet ikke er så stort, som i udlandet,« siger han, og påpeger, at skal dagligvarekæderne holde deres profit på varerne og samtidig sælge dem online, bliver nethandlen en dyr fornøjelse.

»Danskerne er meget tilbudsorienterede i deres indkøb, og med indpakning og levering kan man ikke tilbyde de samme priser online, så spørgsmålet er hvor attraktivt det bliver,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen