Berlingske Business

Da Black Friday invaderede Danmark

-RET
Black Friday har tager turen over atlanten fra amerikansk tradition til dansk forbrugerbegivenhed. Foto:

Black Friday har længe været en amerikansk tradition, men de sidste par år har danskerne taget dagen til sig. Men hvorfor slår en tradition, som læner sig op ad en amerikansk helligdag, an i Danmark?

For tre år siden var Black Friday en fremmed amerikansk tradition ligeså eksotisk for ikke-amerikanere, som smørrebrød er det for ikke-danskere. Men for et par år siden opdagede direktør i Pricerunner Danmark, Martin Andersen, de første Black Friday-tilbud.

Pricerunner er en prissammenligningstjeneste, hvor forbrugere kan holde øje med priser og tilbud på nettet. I 2013 dukkede et par enkelte tilbud op på Pricerunner i anledning af Black Friday. I år er der tale om en regulær Amerikansk invasion.

»Vi så det første gang i 2013. Vi kendte udmærket til konceptet fra USA, men vi havde ikke set det i Danmark før. Det var ikke de traditionelle butikker, som startede det, men Komplett og Proshop som var de første på banen,« fortæller Martin Andersen.

B

Der fra gik det stærkt, og i 2014 fulgte de fysiske butikker efter. Storcentrene fik øjnene op for konceptet og hang Black Friday skilte og sorte balloner op i gangene. Sidste år klikkede omkring 75.000 danskere ind på Pricerunner for at tjekke de bedste tilbud ud i tidsrummet mellem klokken 23.00 og 02.00 - i år er tallet mere end fordoblet, og 200.000 danskere sad klar ved tasterne i de samme timer.

Komplett, som udelukkende er en netbutik, steg på den sorte fredagsbølge allerede for fire år siden.

»Folk ved, at der kommer, så de seneste tre dage har de holdt igen med indkøbene. Her har vores omsætning ligget på 50 procent af normalen. Det opvejes så mangefold til i dag. Vores salgstal ligger på 30 gange det normale, det er helt vanvittigt. Sidste år solgte vi også mere, end vi plejede, i perioden efter Black Friday og op til jul - måske fordi e-handel gør det nemt at købe ind ved blot at klikke rundt, så man slipper for at stå i køer og slå hinanden ned,« forklarer Morten Beutelmann, marketingsdirektør for Komplett, som skiber alle varerne af sted fra et robotstyret centrallager i Norge.

Kompletts netbutik måtte som mange andre tage en kort tur i sort på den sorte fredag.

»På et tidspunkt havde vi over 100.000 onlinebrugere samtidig, så vi overvejer ligesom Skat at indføre et køsystem til næste år,« siger Morten Beutelmann og er glad for ikke at arbejde på lageret med at slæbe pakkerne frem.

black friday

Interessen blandt danskerne er massiv, og det kan måske virke lidt underligt, hvis man tager i betragtning, at udsalget hænger sammen med den amerikanske helligdag Thanksgiving. »Black Friday« er dagen efter Thanksgiving Day, som altid falder fjerde torsdag i november. Det sorte henviser til, da fredagen i 1960erne fik kassebøgerne i butikkerne til at gå fra rødt til sort og altså give overskud. Men hvordan er det lykkedes Black Friday at tage springet over atlanten?

»Vi har savnet en udsalgsbegivenhed,« forklarer livsstilsekspert Anne Glad og tilføjer:

»Detailhandlen har selv udvandet januar- og sommerudsalg i det seneste årti. Januarudsalget starter pludselig d. 27. december - irriterende tæt på at vi købte de sidste julegaver. Og allerede i maj kan sommertøjet være på udsalg. Hele eventet og den fælles oplevelse forsvinder.«

Black Friday 1

Anne Glad sammenligner udsalgsglæden med tilbudskulturen i Frankrig, hvor datoen for udsalg fastsættes af erhvervsministeren. Den kommunikeres i medierne, og der er bøde for at gå for tidligt i gang.

»På den måde skaber man en national festdag og opmærksomhed om begivenheden. Præcis som med Black Friday, der jo ikke kan ligge på andre tidspunkter,« siger hun.

US-BLACK-FRIDAY-SHOPPING-BEGINS-ON-THANKSGIVING-EVENING

Danskerne elsker at gøre en god handel, og derfor lokker det ekstra, når udsalget kun varer en dag. Historisk set ikke har danskerne ikke haft meget andet at leve af end de landbrugsvarer og kreative ideer, derfor ligger kræmmer- og sælgergenet dybt i os.

»Vi elsker tilbud i Danmark. Der er ikke så meget i vores natur, vi kan producere varer med. Så vi skal være ekstra gode til at handle,« siger Anne Glad.

Det er dog ikke julegaver, som danskerne handler mest  af på den sorte fredag, mener Morten Beutelmann. Det er snarere tidlige julegaver til folk selv - resten kommer først senere.

»Folk køber ind til sig selv. Det er ikke de typiske julegaver til 500 kroner, som vi sælger. Der går vanvittigt mange 65 tommer-TV, og det er ikke julegaver men en gave til én selv. De typiske julegaver kommer lidt senere. Rent økonomisk er vi glade for at få skudt salget i gang i god tid,« siger Morten Beutelmann.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen