Berlingske Business

Creme-krigen optrappes: International kæde går til angreb på Matas

11BUS20161110-153445-4-1635.jpg
»Vi har testet det danske marked ved at have en lille shop-in-shop i Magasin i tre år. Det er gået rigtigt godt,« fortæller Raymond Cloosterman, stifter af hollandske Rituals. Foto: Linda Kastrup

Matas kæmper med omsætningen, og nu kan kæden se frem til endnu mere konkurrence fra en ny aktør: Den hollandske kæde Rituals er på vej ind på det danske marked og forventer at åbne 15 butikker inden for et år.

Endnu en udenlandsk kæde, der ønsker at besøge dit badeværelse, er på vej til at storme frem i de danske gader og butikscentre. Navnet er Rituals Cosmetics – et brand med en bred produktlinje, der både spænder over makeup, duftlys, duftpinde, te, hyggetøj og selvfølgelig krops- og ansigtspleje.

Dermed får Matas endnu en konkurrent at slås med. I denne uge måtte Matas nedjustere sine forventninger til regnskabsåret 2016/17 på grund af fald i omsætningen i andet kvartal, og en spareplan skal træde i kraft i begyndelsen af 2017.

»Det bliver hårdere og hårdere for Matas at fastholde sin position. Udfordringen er, at Matas har levet på de blå striber i mange år, men det bliver udmanøvreret af nogle mere luksusbetonede mærkevarer,« forklarer detailhandelsekspert Bruno Christensen.

billede

Rituals åbnede den første butik i Amsterdam i 2000, og sidenhen er det gået stærkt. I dag har kæden 485 butikker og mere end 1.450 shop-in-shops i sammenlagt 27 lande. Og nu har hollænderne bag det parabenefrie mærke rettet blikket mod Danmark.

»Vi er blevet spurgt mange gange af danskere, der besøger vores butikker i udlandet, om, hvornår vi kommer til Danmark,« fortæller stifter og topchef Raymond Cloosterman til Berlingske Business.

Matas har ambition om at nå 4 mia. kr i omsætning i 2020/2021

Det gør kæden så nu – endda for fuld kraft. I slutningen af 2017 skal der være mellem 12 og 15 butikker, og inden for et par år skal Danmark have mellem 30 og 40 Rituals-butikker, fortæller Raymond Cloosterman. Og det er han sikker på, at Danmark kan klare.

»Vi har testet det danske marked ved at have en lille shop-in-shop i Magasin i tre år, og det er gået rigtigt godt,« siger han.

Hver uge åbner Rituals mellem to og tre butikker verden over. Raymond Cloosterman forklarer, at det er selskabets filosofi, som får Rituals til at hitte i Europa.

»Vi kombinerer de gamle, østlige traditioner med skønhed. Vi har en filosofi, som mange kan relatere sig til, fordi mindfullness og et fokus på naturlige produkter figurerer overalt,« siger han.

Investorer skrotter Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

I september åbnede kæden to butikker – en i Rødovre og en på Frederiksberg – og nu kan hollænderne snart tælle til fire med en ny butik midt på Købmagergade lige i nærheden af Matas ved Illum og inden længe også en butik i Lyngby, afslører Raymond Cloosterman.

Retning mod luksus

Det er en bred vifte af Rituals-produkter, der marcherer ind på det danske kosmetik- og personlig pleje-marked. Et marked, der allerede er betændt af en intensiveret konkurrence, hvor de danske virksomheder Matas og Normal har en hård kamp kørende.

Matas har haft monopol på det danske marked i årevis, og hver gang en ny butik eller ny kæde kommer til landet, er det en konkurrent til Matas, forklarer detailhandelseksperten Bruno Christensen.

I dag vil forbrugerne gerne købe kvalitet og luksusprodukter. Derfor er Matas nødt til også at bevæge sig i den retning, hvis kæden gerne vil være ligeværdig med de udenlandske konkurrenter, der har kurs mod Danmark, uddyber han.

Investorer skrotter Matas Børsdebutanten Matas fortsætter i fi

Hos Matas ryster man dog ikke ligefrem i bukserne over de nytilkomne udenlandske butikker og kæder.

»Alle er konkurrenter. Og vi skal forholde os til nye konkurrenter, der kommer ind på det danske marked. Men vi ser os selv som en mere tilgængelig butikstype, som også bliver besøgt en kedelig mandag, hvorimod de udenlandske er afhængige af at ligge nogle steder, hvor der er mange mennesker, ellers kan de ikke få butikken til at køre rundt,« siger Terje List, administrerende direktør i Matas.

Rituals har et mål om at have fået etableret 1.000 butikker i 2020.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen