Berlingske Business
16:05Den norske regering åbner døren på klem for Uber

Coops image i bedring: Rema 1000 tager sit første imagedyk

til arkiv
Foto:

De danske supermarkeder står svagt, når andre topledere skal vurdere kvalitet og medarbejdere i Imageanalysen 2016. Coop belønnes for at træde mere i karakter, mens Rema 1000s optur er standset.

Peter Høgsted, er her, der og alle vegne. I frontal­angreb på føde­vareminister Esben Lunde Larsen (V), som han friskt kalder uden format, ligesom Coop-topchefen gerne langer en lige højre til de magtfulde underleverandører fra fødevareindustrien.

Men den umiddelbart brutale facon tager bestik af, at Coops eksistensberettigelse er at agere som forbruger­ejet virksomhed. Det er formentlig også afgørende for, at adm. direktør Peter Høgsted kan notere sig, at Coop ikke mister point på imagekontoen blandt erhvervsledere i Berlingske Business’ Imageanalyse. Tværtimod.

Sag om skattely

Coop stiger i agtelse og tager i år endnu et spring op ad imagelisten. Ikke meget, men dog det højeste spring blandt supermarkederne i år. Coop ryger op på plads nummer 55 og får sin højeste placering i ti år.

nyknor

Ralf Lodberg, direktør og partner i kommunikationsbureauet Advice, siger, at Coop har formået at skabe en fortælling, som ikke kun handler om en synlig topleder, men at budskaberne om sundere mad efterleves ude i butikkerne.

»Coop er ved at opbygge et stærkt formål og er begyndt at vise vej til en bedre madkultur, så supermarkeder ikke kun handler om, at det skal være så billigt, at det ikke kan blive billigere,« siger Ralf Lodberg.

Handling bag ordene

Hos Coop siger koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg, der har det overordnede ansvar for kæderne, at det er et bevidst valg at vise handling og vise, at Coop reelt efterlever strategien »Sammen om en bedre madkultur«.

»Det glæder os, at vores image stiger, og jeg er sikker på, at vi bliver kvitteret for, at vores mission om en bedre madkultur er kommet på dagsordenen. Det er en enorm forandringsproces, som understøttes af konkrete handlinger, en åben stil, klare budskaber, mange kampagner og masser af nye varer,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han gør også opmærksom på, at den strategiske dagsorden er blevet fulgt op med bedre resultater.

Tele

Det mest bemærkelsesværdige er, at Coop stiger på parametrene innovation, ansvarlighed, troværdighed, kommunikation og ledelse. Der, hvor Coop har en udfordring og dermed potentiale for at stige yderligere, er på finansiel styrke, konkurrenceevne og vurdering af medarbejderne. På de tre parametre falder Coop tilbage.

Når det er sagt, må Coop stadig spejde langt efter Rema 1000 og til dels Dansk Supermarked.

Rema 1000 i front

Rema 1000 er supermarkedernes topscorer, men i år oplever norskejede Rema 1000 for første gang, at supermarkedet falder ned ad listen i Imageanalysen. Rema 1000 får en placering som nummer 19, hvilket er syv pladser lavere end i 2015.

Dansk Supermarked, der ligner Coop mest som paraplyselskab over en række butikskæder og formentlig er den virksomhed, som Coop helst vil udfordre, ligger stadig markant foran Coop.

Tue Mantoni

Dansk Supermarked er nummer 32 og liggger 23 pladser højere end Coop. Dansk Supermarked udraderer Coop på parametrene finansiel styrke og konkurrenceevne. Men også på parametret ledelse er Dansk supermarkeds adm. direktør, Per Bank, suveræn i forhold til Peter Høgsted.

Nok tager Peter Høgsted og Coops ledelse det største hop med 31 pladser til nummer 65. Men der er stadig langt op til Per Bank og hans direktionskolleger, som er nummer 14. Og der er endnu længere op til Rema 1000s adm. direktør, Henrik Burkal, som på parametret ledelse lander på sjettepladsen ud af de 140 selskaber i analysen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen