Berlingske Business

Coop på vej med skuffende regnskab

Økologi
Arkivfoto. Danmarks største dagligvarekoncern, Coop Danmark, er på vej med et skuffende regnskab, som slet ikke lever op til forventningerne. Foto:

Danmarks største dagligvarekoncern, Coop Danmark, er på vej med et skuffende regnskab, som slet ikke lever op til forventningerne. Det skriver Finans.

Ambitionen var sidste år at opnå et bedre resultat end i 2015, da overskuddet før skat var på 581 mio. kr. for koncernen og de selvstændige brugsforeninger.

Sådan kommer det ikke til at gå. Tværtimod vil indtjeningen blive markant mindre. Det erfarer Finans fra flere uafhængige kilder.

Det er især discountkæden Fakta, som koster kassen for Coop. Kæden leverer igen et stort underskud, og moderselskabet har gennemført en kapitaltilførsel til fakta på 200 mio. kr. Det fremgår af det offentlige virksomhedsregister, CVR.

Coop– det usynlige fællesskab - 1

Også Kvickly-varehusene giver underskud, og genopretningen af økonomien i de to kæder er ikke forløbet efter planen.

Coop Danmark offentliggør årsregnskabet for 2016 torsdag i næste uge, og koncernen ønsker ikke at kommentere Finans' oplysninger.

Fakta har gennem de seneste tre regnskabsår kæmpet med røde tal og haft et samlet driftsunderskud på 311 mio. kr. Også i år ventes kæden at levere et trecifret millionunderskud.

Derimod er det uventet, at Kvickly er blevet ramt af et tilbageslag. Efter at have kørt med underskud i flere årtier vendte kæden underskud til overskud i 2014. Året efter blev endnu bedre, og det fik Søren Steffensen, daværende kædedirektør, til i maj 2016 at fortælle Fødevarewatch, at udviklingen i kæden var et af »dansk detailhandels største turnarounds nogensinde«.

gront

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen