Berlingske Business
17:42

Coop overhalet indenom i bæredygtighed

Økologi
Forbrugerne har talt: Coop er lidt mindre bæredygtig end sidste år. Foto:

Den danske detailkæmpe Coop var sidste år det brand, som danske forbrugere opfattede som mest bæredygtigt. I år er dagligvarekæmpen fortrængt til fjerdepladsen, viser årets Sustainable Brand Index.

Sidste år var Coop nummer et på Sustainable Brand Index, der viser, hvilke brands som danske forbrugerne opfatter som bæredygtige. Men den danske detailkæmpe må på årets liste se sig slået af elbilerne fra Tesla, det økologiske kødselskab Friland og cremer og mad fra Urtekram.

De tre firmaer var ikke med på sidste års liste, men er altså strøget direkte ind på toppen i år.

»Vi vil da gerne ligge nummer et, men det er trods alt to brands, vi selv har på hylderne, der ligger over os nu,« siger Signe D. Frese, CSR-chef hos Coop.

Top

Coop har profileret sig på bæredygtighed og ansvarlighed, så det er en del af virksomehdens DNA, siger Signe D. Frese.

John Thøgersen, professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd, peger på, at konkurrenten Dansk Supermarked i højere grad har markedsført sig på at være gode købmænd. Derfor vil de ikke blive vurderet ud fra de samme krav, som en virksomhed, der satser på en mere bæredygtig profilering.

»Har man opbygget et renomé, så skal man ikke træde ved siden af. Så får man bank,« siger John Thøgersen.

Det er efterhånden et minimumskrav hos mange forbrugere, at der er tænkt bæredygtighed ind i virksomheden. For eksempel forventer vi et vist økologisk udvalg, også selvom vi træder indenfor i et discountsupermarked, der konkurrerer på pris.

»De fleste forbrugere forventer social ansvarlighed. Det er et grundlæggende krav, ellers bliver man valgt fra,« siger John Thøgersen.

Torben

Det er Signe D. Frese enig i.

»Økologi er blevet mainstream, og det skal man jo have for at overleve. Så selvfølgelig skal man rykke sig, ikke kun for at ligge nummer et på en liste, men fordi forbrugerne forventer det,« siger hun.

Undersøgelsen viser også, at mærkningsordninger er det, der betyder mest i kommunikationen af bæredygtighed.

Det peger John Thøgersens egen forskning også på, og det skyldes blandt andet, at der er en uvildig tredjepart inde over. Men man kan ikke altid være sikker på, at et klistermærke gør en afgørende forskel.

SuperBrugsen

»Meget handler om, hvor godt mærkerne bliver kommunikeret og forstået. Ø-mærket er en succes, Svanen er også. Men Blomsten, EU's miljømærke, de kender vi ikke lige så godt,« siger John Thøgersen.

I bunden af bæredygtighedslisten befinder en del bilmærker sig sammen med blandt andre fastfoodkæderne KFC og Dominos.

Tallene er fra årets Sustainable Brand Index, der er baseret på 32.000 svar fra nordiske forbrugere. Undersøgelsen er blevet foretaget siden 2011, og tæller i dag Sverige, Norge, Danmark, Finland og Holland.

kompost

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen