Berlingske Business

Coop leverer solskinsregnskab: Driftsresultatet er næsten fordoblet

Coop fremlægger årsregnskab for 2016 Nu kan Coop's medlemmer t
Foto:

2016 var et katastrofeår i Coop, mens der tegnes et lysere billede af situationen i 2017. Omsætningen er stabil, men driftsresultatet er næsten fordoblet.

Coop Danmark, der har dagligvarebutikkerne Fakta, Irma, Kvickly, Superbrugsen og Dagli' Brugsen - herunder en række selvstændige brugsforretninger - fordobler næsten driftsresultatet. Således lander driftsresultatet for 2017 på 528 millioner kroner mod 274 millioner kroner i 2016.

Bestyrelsesformand i Coop, Lasse Bolander, siger, at det er et tilfredsstillende resultat - især hvis man har markedet for dagligvarer in mente.

»Markedssituationen er lige så udfordrende, som den var i 2016. Der er et dagligvareforbrug i styk, som er faldende, fordi danskerne i højere grad spiser take away og går på restaurant. Det er marked, der er præget af stor overkapacitet i antallet af butikker. Med det udgangspunkt er vi rigtig glade for resultatet,« siger bestyrelsesformand  Lasse Bolander.

29BUSCoop-Lasse-Bolander-12.jpg

»Det er præget af en fremgang i Fakta, og der derudover er det de første resultater af det effektiviserings- og rationaliseringsprogram, vi er i gang med - især på hovedkontoret,« fortsætter Bolander.

Fakta har i en årrække været et ømt punkt i Coop-mosaikken. Fremgangen skyldes moderniseringer af 370 Fakta-butikker, et nyt sortiment og et nyt butiksudtryk. Men til trods for det kører Fakta fortsat med underskud. Samtidig er det SuperBrugsen, der klarer sig bedst, mens Kvickly hænger lidt i bremsen, og Dagli’Brugsen opretholder status quo i forhold til 2016.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Det er tydeligt, at Coop Danmark er blevet mere effektiv, for omsætningen er på nogenlunde samme niveau som forrige regnskabsår - dog med en mindre fremgang. I 2016 omsatte Coop Danmark og herunder de selvstændige brugsforeninger for 44,77 mia. kroner, mens omsætningen i 2017 var 44,796 mia. kroner. Ifølge Lasse Bolander skyldes det, at der bliver effektiviseret og rationaliseret i Coop.

»Det handler om, at vi er i gang med at forenkle hovedkontoret. I stedet for at vi gør tingene i hver enkelt kæde, gør vi det på tværs først og tilpasser dernæst til kæderne. Hvor vi før ville opfinde den dybe tallerken flere gange, gør vi det nu én gang og tilpasser den til de enkelte kæder bagefter,« siger Lasse Bolander.

26BUSAGF-formand-koeres-i-s.jpg

Det nyeste årsregnskab er sidste årsregnskab til det formandsvalg, som skal afgøre, om Coop-formand Lasse Bolander bliver væltet af de tre modkandidater Lars Fournais (som et kritisk bagland har opstillet), Mikkel Irminger Sabo og Christian Christensen, eller om han kan fortsætte i spidsen for den store danske detailvirksomhed.

Lasse Bolander mener, at årsregnskabet vidner om, at Coop er på rette vej.

»For mig handler det fornuftige resultat om at sige, at vi har fast grund under fødderne, og at den strategiplan, som vi lavede sidste år, baserer sig på et solidt fundament. Men det ændrer ikke på, at markedsudfordringerne er uændrede i 2018. Vi skal forenkle og udnytte de vækstlommer, der er. Vi bruger naturligvis stadig penge på at spise, men vi bruger bare pengene på en anden måde. Derfor skal vi have bedre måltidsløsning og færdigretter klar i vores butikker,« siger Lasse Bolander.

Der er flere spor, der skal sikre COop en markant plads i det danske dagligvaremarked. Udover måltidsløsning og færdigretter skal Coop styrkes digitalt, bl.a. ved at opruste på markedet for internethandel med dagligvarer. Lasse Bolander siger, at Coop har over en halv million aktive brugere på sin app, og den brugerkontakt skal udnyttes i fremtiden, fordi det er »en glimrende kommunikationsmulighed.«

Coop-direktør vil skære i antallet af supermarkedskæder Coop

»De forspring skal vi udnytte i fremtiden. Det digitale kundemøde bliver mere omfangsrigt - selvom man handler i fysiske butikker, tror vi på, at man i fremtiden i højere grad betjener sig selv ved f.eks. scanner varerne selv,« siger Lasse Bolander.

Derudover skal Coop fortsætte med sit lavprisprogram, som blev lanceret tidligere på året. Prisdykkene på varer bliver til med »et større trecifret millionbeløb.«

»Vi ved fra vores analyser, at 47 pct. af vores kunder er trætte af hele tiden at skulle holde øje med tilbud. De ønsker »ærlige varer til ærlige priser«, som er hele udgangspunktet for brugsforeningsbevægelsen,« sagde Jens Visholm, koncerndirektør i Coop, i den forbindelse.

AGF

»I sidste ende giver det opbakning til mig«'

Lasse Bolander tror på, at det er den rigtige vej for Coop. Og han mener, at resultatet for 2017 er et godt fundament for det videre arbejde med at digitalisere, forenkle og rationalisere.

Samtidig tror han på, at regnskabet kan give ham medvind i det kommende formandsvalg.

»Det er 124 af landsrådsmedlemmerne, der vælger bestyrelsen og dermed også landsrådsformanden, og dem skal vi være sammen med i næste weekend. Her skal vi bruge god tid på at gennemgå regnskabet i detaljer. For det første viser det, at vi er på rette vej, og i sidste ende giver det også opbakning til mig,« siger Bolander.

Det samlede årsregnskab for Coop bliver offentliggjort efter organisationens landsmøde den 14. april .

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen