Berlingske Business
15:34Wall Street åbner med små plusser

Coop klar til stor satsning med dagligvarehandel på nettet

Høgsted
Peter Høgsted, adm. direktør i Coop, tager det store skridt ind på onlinehandel og lancerer salg af 9.000 dagligvarer på nettet med udbringning i hele landet. Foto:

Ingen tjener penge på det endnu, men Coops topchef Peter Høgsted vil med på online-vognen og lancerer nu Coops nye netbutik, hvor forbrugerne kan købe dagligvarer og få dem leveret til døren.

Irma.dk er blevet brugt som legeplads, men nu sparker dagligvarekoncernen Coop for alvor gang i salget af dagligvarer på nettet. Med en offensiv satsning lancerer Coop-topchef dagligvarehandel på nettet fra i dag, hvor 9.000 dagligvarer bliver sat i handel på coop.dk.

»Nu tager vi skridtet. Vi kommer ud med alt det bedste fra Coop på tværs af alle kæder,« siger Peter Høgsted.

Nethandel er langt fra fremmed territorium for Coop-koncernen, men foruden irma.dk har Coop hidtil udelukkende solgt nonfood-varer på coop.dk. Platformen har imidlertid kørt godt nok til, at Coop blev vinder af E-handelsprisen 2015, som uddeles årligt af FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel). Hæderen var blandt andet begrundet med, at Coop udfordrer deres egen branche og "ikke mindst for deres fremtidsplaner med fokus på omni-channel."

Coop

Den bold har Peter Høgsted grebet. Fra i dag bliver coop.dk delt i to - en med nonfood, en med fødevarer - og både nonfood og fødevarer bliver bragt ud til hele landet i samarbejde med Post Danmark. Kunderne kan blandt andet klikke sig ind i specialbutikker, hvor der udelukkende findes varer fra eksempelvis Claus Meyer, Irma, Smag Forskellen eller Änglemark, eller de kan shoppe fra en platform med alle 9.000 varer.

SuperBrugsen

»Danskerne er ved at være klar til at købe mad på nettet. Internettet er nok kommet for at blive, så det er mere et spørgsmål om, hvornår dagligvarehandel kommer på nettet,« konstaterer Peter Høgsted med slet skjult ironi og forklarer, hvorfor timingen er rigtig nu:

»Vi har øvet os og synes selv, vi er blevet relativt okay til det, og vi ser en stigende efterspørgsel fra danskerne. Så kan man vente, men man kan også sige, "lad os nu prøve". Jeg tror ikke, man kan analysere sig frem til det rigtige tidspunkt.«

Der er ikke så mange andre, der endnu har ment, tiden er rigtig til handel med dagligvarer på nettet. Udover irma.dk har nemlig.com været eneste udbyder, og her har adm. direktør og medejer Stefan Plenge først for nylig annonceret, at nemlig.com bliver landsdækkende i løbet af 2016. I 2015 tabte nemlig.com 93 millioner kroner på et år, hvor der blev investeret massivt i blandt andet et stort logistikcenter.

Per Bank


En af forklaringerne på den manglende interesse for at sælge dagligvarer på nettet er, at der endnu ikke er nogen, der for alvor har fundet en forretningsmodel, der er økonomisk bæredygtig. Der er simpelthen for store omkostninger forbundet med modellen. Heller ikke irma.dk har været en overskudsforretning for Coop.

COOPs Topchef Peter Høgsted

"Vi har heller ikke kunne tjene penge på det. Jeg tror ikke, vi har svaret på, hvordan man laver nethandel, men det skal vi øve os på sammen med vores kunder," siger Peter Høgsted og understreger, at der skal flere kunder i netbutikken, før de røde tal på bundlinjen bliver forvandlet til sorte.

»Nu handler det om at få volumen, der kan være med til at dække de faste omkostninger, så vi kan komme i plus. Det her er en tid, som stadig er forbeholdt investerings- og lærepenge, indtil det bliver stort nok. Men vi skal også have modet til nu at gå ud og sige, at danskerne ser ud til at have taget nethandel til sig,« siger Peter Høgsted.

Øko

Coop har kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta. Det kommer til at koste fra 24. kr. at få bragt sine dagligvarer ud i forbindelse med køb af dagligvarer i koncernens nye netbutik.

Ifølge Peter Høgsted vil Coop i øvrigt folde konceptet yderligere ud i forbindelse med lanceringen af et helt nyt medlemsprogram. Coop har omkring 1,6 millioner medlemmer. 86.000 blev rekruteret i 2015.

Coop

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen