Berlingske Business

Coop fraråder sine kunder at betale med Apple Pay: Dankortet er billigere

RUSSIA-APPLEPAY/
Apple Pay er kommet til Danmark - men flere dagligvarekæder foretrækker stadig, at kunderne svinger dankortet, når de er ude og handle Foto:

Flere af de største butikskæder som Coop og Dansk Supermarked er ikke begejstrede for betalingstjenesten Apple Pay, der kom til Danmark tirsdag. De frygter højere gebyrer, skriver Børsen.

Der er pustet nyt liv i betalingskrigen, efter at Apple Pay tirsdag gjorde sit indtog i Danmark.

Flere danske supermarkedskæder er nemlig ikke vilde af begejstring over Apples betalingstjeneste. Det skriver Børsen fredag.

Hos Coop, der ejer i alt fem butikskæder i Danmark, mener koncerndirektør Jan Madsen, at Apple Pay - i hvert fald på den korte bane - vil være dyrere, fordi betalingstjenesten bruger Visa-delen af Visa/dankortet, hvor gebyrerne typisk er højere end rene dankort-transaktioner. Blandt andet derfor foretrækker koncerndirektøren, at kunderne bruger dankort frem for Apple Pay:

»Man kan godt bruge Apple Pay i vores butikker, men vi vil sådan set hellere have, at kunderne bruger dankort, fordi det er enklere og billigere, og kunderne har en lang historik med kortet,« siger Jan Madsen til Børsen.

RUSSIA-APPLEPAY/

Både Dansk Supermarked og Dagrofra, som blandt andet står bag Meny-kæderne, foretrækker også, at kunderne bruger den billigere løsning med dankortet.

Dagrofas IT-direktør Per Ahlmann oplyser over for Børsen, at man vil arbejde på at få Apple Pay til også at tilbyde betaling med dankort eller tilbyde muligheden for at vælge mellem Visa og Dankort, og fastslår samtidig, at kæden vil favorisere den løsning med »bedste og laveste omkostninger«.

Nordea oplyser på deres hjemmeside, at man kan bruge Apple Pay til at betale med sin iPhone i de fleste butikker både i Danmark og i udlandet samt til betaling i apps og online-butikker. De køb, man foretager med mobilen, bliver godkendt med Touch ID uden brug af pinkode.

Tirsdag - APPLEPAY

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen