Berlingske Business
09:34Tyskland: PMI faldt i oktober

Coop dropper grøn indsats og sender varme op i himlen

Coop
Foto:

På grund af "absurd bureaukrati" vælger Coop mod sin vilje at sende overskudsvarme ud i atmosfæren.

Stik imod regeringens planer om at øge udnyttelsen af overskudsvarme har Energitilsynet besluttet at gå målrettet efter omkring 40 virksomheder, som allerede i dag sender deres overskudsvarme ind i fjernvarmenettet.

Det skriver Politiken lørdag.

Varmen kommer fra for eksempel køleanlæg, industriproduktion og bagerier.

Coop-koncernen, der driver Irma, Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen, har derfor besluttet at standse leveringen af overskudsvarme.

Dencker

Beslutningen gælder 13 butikker, der fremover vil sende varmen direkte ud i atmosfæren, lyder det i Politiken.

- Desværre. Det går stik imod den grønne omstilling, vi gerne vil fremme, siger Coops energichef, Peter Kjærgaard Svendsen til Politiken og tilføjer:

- Men vi bliver udsat for et absurd indviklet bureaukrati, som dagligvarebutikker slet ikke kan håndtere.

Energitilsynet kræver, at butikkerne skal indberette og kontrolleres på samme måde som de store fjernvarmeværker.

De skal lægge samme budgetter og udfylde samme formularer om prisfastsættelse og produktionsomkostninger, der skal dokumenteres udførligt.

Og de skal udarbejde en særlig priseftervisning, som skal forsynes med revisorpåtegning.

For Coop kunne det ifølge dem selv i forvejen knap betale sig at sælge overskudsvarmen, der indbringer omkring 10.000 kroner per butik.

Salgsprisen må ifølge loven kun dække de faktiske udgifter til produktionen. Udgifterne til revisor må ikke medregnes.

- Vi har gjort det alligevel for at bidrage med en god og samfundsnyttig gerning. Men jeg kan altså ikke forsvare at udsætte vores købmænd for de skemaer, som Energitilsynet nu vil have udfyldt, siger Peter Kjærgaard Svendsen

Den ansvarlige kontorchef i Energitilsynet, Martin Windelin, siger, at formålet med reglerne er at beskytte forbrugerne mod for høje varmeregninger

Hvis det blotte faktum, at man skal anmelde sine priser og omkostninger til os, er en barriere, som gør, at man ikke vil lave fjernvarme, så må man jo træffe den beslutning. Ellers skal politikerne lave reglen om. Vi kan desværre ikke dispensere fra anmeldelsespligten, siger han til Politiken.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen