Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Coop-direktør: Fakta giver underskud flere år endnu

Butikskæden fakta præsenterer fremtidens discountbutik
Foto:

Fakta gav igen underskud i 2016 og trods store investeringer vil det fortsætte lang tid endnu, siger direktør.

København. Der er stadig benhård konkurrence om kunderne i Danmarks lavprisvarehuse. Og Fakta er stadig en af de kæder, der kommer dårligst ud af den konkurrence.

Det fortæller administrerende direktør for Coop, der ejer Fakta, Peter Høgsted. Han fortæller samtidigt, at den tabsgivende kæde ikke vil slippe af med det prædikat i den nærmeste fremtid.

Mandag - Flaskedreng rykker ind i toppen af Coop: »Det eneste ærgerlige er, at han ikke er en kvinde«

- Jeg tror, at vi har haft for travlt med at åbne nye Fakta-butikker, og at vi sov i timen, da Fakta under den gamle lukkelov var en af de få, der måtte holde åbent om søndagen.

- Da konkurrencen blev givet fri, fandt vi ud af, at vi ikke var så dygtige, som vi selv gik og troede, siger Peter Høgsted.

Derfor er Coop i gang med at poste et trecifret millionbeløb i en renovering af Fakta-butikker samtidigt med, at de butikker, der ikke vurderes at kunne vendes til overskudsforretninger, bliver lukket.

Coops adm. dir. Peter Høgsted fortæller om et rigtig dårligt 2016.

Det har dog ikke gjort, at man kan notere et overskud.

- Der har ikke stået et plus på bundlinjen for Fakta i mange år, og der står også minus i år.

- Hvis vi tager vores 406 butikker, og jeg så trækker en streg ved nummer 352 og kun kigger over stregen, så gav vi overskud.

- Vi har et tungt anker, der skal rettes op. Så der vil gå en del år, inden vi ser sorte tal i Fakta-kæden, siger Peter Høgsted.

Det er dog ikke på tale, at Coop forlader discountmarkedet, og holder sig til de segmenter hvor der bliver tjent penge.

Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop.

- Vi omsætter for godt ti milliarder kroner i Fakta. Så der er jo masser af mennesker, der gerne vil i butikkerne.

- De seks discountkæder, der opererer i dag, står for lidt under halvdelen af det samlede marked. Og af de seks kæder er det kun to, der giver overskud. Så det er også bare et meget hårdt marked, siger Peter Høgsted.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen