Berlingske Business

Converse sælger for millioner i Danmark

pix-con
Nike købte i 2003 Converse fpr 305 mio. dollar efter det over 100 år gamle skofirma var ved at ramme en konkurs. Nu ønsker Nike at blive en del af millionsuccesen i Danmark.  Foto:

På fem år har Converse Scandinavia tjent over 400 mio. kr. på engrossalg. Men nu forlanger Nike at få del i pengestrømmen.

Den postkasserøde sko med hvid sål og det genkendelige stjernelogo har af flere omgange været et populært fodtøj. Det gælder også de sidste år i Danmark.

Converse Scandinavia har på engrossalg tjent en god bunke penge på den amerikanske gummisko fra 1908. Det skriver Børsen.

12BUSdetailtop.jpg

Det er tøjkongen John Ginsborg og hans makker Per Rasmussen, der nyder godt af det store salg. På fem år har firmaet haft et overskud på over 400 mio. kr. I samme periode er overskuddet af driften tredoblet. Årsregnskabet for 2012/2013 viser et driftsresultat på 135 mio. kr.. Det svarer til en afkastningsværdi på 64 pct.

Detail

Det er en beskeden administrerende direktør, der kommenterer på det positive regnskab.

»Det går jo ikke specielt godt i detailhandlen lige nu, så vi har ikke specielt stor lyst til at gå ud og skinne mere end højst nødvendigt med de resultater, vi går og laver,« siger Per Rasmussen til Børsen.

Han forklarer det med, at han ikke ønsker, at der skal for meget fokus på virksomhedens ve og vel, fordi det kan give bagslag.

pix-net

Det kan dog være slut med den store pengestrøm. Nike, der i 2003 reddede Converse ud af en dyb krise, kræver nu en bid af kagen.

»Vores gamle aftale udløber den 31. december og så får vi en ny kontrakt. Og i den nye kontrakt får vi ikke lov til at tjene lige så mange penge,« forklarer Per Rasmussen til Børsen.

Pix-inter


 hm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen