Berlingske Business

Coca-Cola og den varme luft

Dansk kritik af Coca-Cola
Overskrift
Foto:
MYANMAR/
Overskrift
Efter tre et halvt års sagsbehandling lægger Forbrugerombudsmanden ikke fingre imellem. Afgørelsen bliver derfor modtaget med stor tilfredshed hos den mand, som anmeldte Coca-Cola. Foto:

Den amerikanske gigant har et problematisk forhold til sandheden, viser Forbrugerombudsmandens granskning af Coca-Colas markedsføring.

Over store dele af København kunne danskerne og den internationale offentlighed under klimatopmødet i København i 2009 se, hvor ansvarlig en virksomhed Coca-Cola var blevet. I avisannoncer og ved busstoppesteder var der billeder af en forvokset Coca-Cola plastflaske. Ud af flaskehalsen groede løv, grønne marker, gårde, vindmøller, dyr, sommerfugle og blomster.

Coca-Cola tager ansvar for miljøet, reducerer CO2-udslippet og går fra gammeldags oliebaserede plastflasker til nye flasker af plantemateriale, som ikke belaster miljøet, men indgår fuldt ud i naturens kredsløb.

Sådan lød det overordnede budskab. Problemet er blot, at mange af påstandene i kampagnen var direkte vildledende eller udokumenterede. Eksempelvis var det blot op til 15 procent af flasken, som var plantebaseret, viser det sig. 35 procent var oliebaseret og dermed miljøforurenende.

Coca-Colas skarpe påstande og den noget mere luftige dokumentation kan man finde i Forbrugerombudsmandens »afsluttende vurdering« af Coca-Colas markedsføring som grøn og ansvarlig virksomhed under klimatopmødet i 2009 og efterfølgende.

MYANMAR/

Efter tre et halvt års sagsbehandling lægger Forbrugerombudsmanden ikke fingre imellem. Afgørelsen bliver derfor modtaget med stor tilfredshed hos den mand, som anmeldte Coca-Cola.

»Kampagnen er et af de mest grelle eksempler på greenwash set herhjemme,« siger Kristian Jørgensen fra foreningen Verdens Skove.

»Vi er før blevet skudt i skoene, at vi med vores klager over falsk grøn markedsføring sætter en kæp i hjulet på selskabernes vilje til grønne initiativer. Intet kunne være mere forkert – tværtimod mener vi, at grøn markedsføring bør være forbeholdt de virksomheder, der gør en reel forskel og kan dokumentere det,« siger han.

»Virksomhederne skal jo ikke løbe om hjørner med forbrugerne. Vi skal gerne undgå, at vi som forbrugere går og tror, at vi gør en forskel uden faktisk at gøre det,« siger Kristian Jørgensen.

Coca-Cola: Vi er ferieramt

Forbrugerombudsmanden kritiserer overordnet, at Coca-Colas kampagne under klimatopmødet »ikke gav et rigtigt, balanceret og loyalt helhedsindtryk af flasken«.

Andre steder går han mere konkret til værks og kalder Coca-Colas påstande for vildledende og uden tilstrækkelig dokumentation. Det fremgår af brevet, at Coca-Cola i løbet af de tre et halvt års sagsbehandling har erkendt flere brud på reglerne og ændret praksis. Men Forbrugerombudsmanden er utilfreds med, at Coca-Cola endnu ikke har leveret den livscyklusanalyse, som skulle redegøre for, at den nye plastflaske reelt sænker CO2-udledningen.

FILE CHINA ECONOMY COCA-COLA

Coca-Cola fortæller til Berlingske Business, at virksomheden er ferieramt og derfor først vil tage stilling til kritikken fra Forbrugerombudsmanden om nogle uger. Dog har avisen modtaget en kort udtalelse på e-mail:

»Vi har under den lange sagsbehandling foretaget en række justeringer af vores markedsføringsmateriale af egen kraft og som konsekvens af den dialog, vi har haft med Forbrugerombudsmanden,« skriver kommunikationsdirektør Mikael Bonde-Nielsen, der samtidig fortæller, at Coca-Cola vil overveje at ændre på sin nuværende markedsføring:

»Vi vil naturligvis vurdere, i hvilket omfang vores nuværende markedsføring kan forbedres i forhold til den foreliggende afgørelse.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen