Berlingske Business

Charterbranchen ramt af uroligheder i Tyrkiet

26BUSTURKEY-TOURISM-194614.jpg
Turister nyder stranden i den populære middelhavsby Antalya i Tyrkiet. Foto: Kaan Soyturk/Reuters

Rejselystne danskere har med sommerens politiske uroligheder vendt Tyrkiet ryggen, og det rammer indtjeningen hos de danske charterrejsebureauer, der har Tyrkiet som et af de vigtigste markeder. Spanien og Grækenland har til gengæld vundet indpas som populære rejsedestinationer.

Tyrkiet har de senere år været lidt af en darling hos rejselystne danskere, og de seneste måneders uroligheder toppet af forsøg på militærkup i juli har gjort ondt på charterbureauerne. Voldsomt fald i efterspørgslen og annullerede flyafgange netop i skoleferien koster på bundlinjen hos landets største rejsebureauer.

Jan Vendelbo er direktør for Danmarks største rejsebureau, Spies, og han erkender, at urolighederne i Tyrkiet har skabt problemer for rejsearrangørerne.

»Tyrkiet er utroligt vigtigt for os, og det kan ikke undgås, at det ses på tallene. Det er dyrt for os, når efterspørgslen falder så voldsomt på en af de største destinationer,« siger Jan Vedelbo, der understreger, at alle rejser – trods alt – er solgt.

Tyrkiet TURKEY-POLITICS-MILITARY-COUP-DEMO

»Men de er gået til nogle priser, der ligger 15-20 procent lavere end planlagt,« siger han og tilføjer, at der er blevet arbejdet hårdt i løbet af sommeren for blandt andet at få fly omdirigeret til andre destinationer.

Spies stod i 2015 bag 26 procent af alle rejser solgt i Danmark, og ifølge Jan Vendelbo udgør rejser til Tyrkiet cirka 25 procent af det samlede salg.

Intet jubelår

Også hos andre af landets store rejseudbydere har urolighederne i Tyrkiet påvirket salget. Administerende direktør for Bravo Tours og Sun Tours, Peder Hornshøj, fortæller, at forventningen om, at rejser til Tyrkiet skulle udgøre 12-13 procent af salget i Bravo Tours og Sun Tours i 2016, langtfra bliver indfriet.

I stedet lander andelen ifølge direktøren på syv-otte procent.

»Det har fået nogle hug og nogle knubs, og det bliver ikke det jubelår for Tyrkiet, som man har haft i mange år,« siger Peder Hornshøj, som også forventer at se sommerens uroligheder i Tyrkiet i regnskabsbøgerne.

23BUSDF-vil-bekaempe-radika.jpg

»Jeg vil skyde på, det koster os en million kroner på bundlinjen. Til gengæld kommer der mere pres på andre rejsemål, der gør, at vi får tingene solgt bedre måske til lidt højere priser, så selv om det har en indflydelse på bundlinjen, er det et spørgsmål om gynger og karruseller.

Selv om både Star Tour og Apollo ligeledes har mærket urolighederne i Tyrkiet på sommerens salg, er alle de største rejsearrangører enige om, at nedgangen i Tyrkiet har skabt andre vindere. Det gælder blandt andet Spanien, Grækenland og Kroatien, mens Bulgarien har fået et comeback som rejsedestination.

Den svingende rejselyst

»Der er en klar tendens til, at længere tids skriverier om uroligheder i Mellemøsten gør, at vi søger væk fra destinationer som Tyrkiet mod tryggere rejsemål som de spanske øer – Mallorca, Ibiza, Menorca og de canariske øer – og de græske øer,« siger pressechef i Star Tour, Nikolai Johnsen og tilføjer, at man ligeledes måtte droppe planerne om at åbne Egypten som sommerrejsemål i år.

»På den måde har vi skullet rykke rundt på kapacitet og flyene til andre destinationer,« siger han.

Politisk uro og terror har før ramt rejsebranchen, blandt andet efter terrorangrebene 11. september 2011, hvor rejselysten generelt blev kraftigt svækket og ramte rejsebureauernes indtjening. Flere selskaber måtte dengang dreje nøglen om, men rejselysten kom tilbage, og udviklingen vendte i løbet af 2004 og 2005.

Kunde i Star Tour.

Terrorangrebene i Frankrig har også fået danskerne til at holde igen med rejser til den franske hovedstad, men generelt er danskerne ifølge rejsearrangørerne blevet mere hårdhudede og trodser i højere grad de politiske uroligheder for tage på ferie.

»Det påvirker omkring det konkrete rejsemål, hvor urolighederne er, men danskerne er generelt ikke så sensible, og salget vender hurtigt tilbage,« siger Peder Hornshøj, som foruden at være direktør for Bravo Tours og Sun Tours også er formand for foreningen Rejsearrangører i Danmark.

Der bliver solgt omkring en million rejser i Danmark om året. Ifølge tal fra Rejsearrangører i Danmark er antallet af solgte charterrejser i første halvår af 2016 steget en anelse i forhold til sidste år. Tyrkiet er i øvrigt stadig blandt danskernes fem foretrukne rejsemål.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen