Berlingske Business

Cepos begejstrede over ny lukkelov

Cepos begejstrede over ny lukkelov - 1
Foto:

Den bebudede afskaffelse af det meste af lukkeloven, henrykker Cepos. Tænketanken påpeger, at den slags reformer er nødvendige, hvis dansk velfærd skal sikres i fremtiden.

Et skridt i den rigtige retning - men stadig ikke godt nok.

Den liberale tænketank Cepos er begejstrede for den ændring af lukkeloven, som senere i dag vil blive præsenteret på et pressemøde. Ifølge Business.dks oplysninger vil forslaget indebære en afskaffelse af den nuværende lukkelov, men fastholde, at alle butikkerne skal have lukket 13 dage om året. Og det er 13 for meget, mener Cheføkonom i Cepos, Mads Lundby Hansen.

"Det vil betyde, at de mindre effektive butikker dør - og at de mere effektive butikker vil overtage. Og det er godt for produktiviteten - og vil skabe en bedre konkurrencesituation, hvor vi vil få billigere forbrugerpriser, hvilket igen giver mere velstand. Så det er bestemt et skridt i den rigtige retning," lyder hans vurdering.

Cepos udtrykte ellers tidligere tirsdag bekymring for nye OECD-tal, der viste at Danmark var faldet fra en sjetteplads til en plads som nummer 12 over nationer med mest velstand. Det fik Cepos til at efterlyse refomer - og en af disse kom før tænketanken selv ventede det, i form af tirsdagens lukkelovs-historie. Alligevel maner Mads Lundby Hansen til besindighed. "Det er vanskeligt at kvantificere, hvad en ændret lukkelov vil betyde isoleret set - og der er ingen grund til at overdramatisere det. Vi er også nødt til at åbne op for flere storcentre, og tage en række skattemæssige tiltag, samt at få nogle af de to millioner danskere på overførselsindkomster ud på arbejdsmarkedet, hvis vi for alvor vil op ad velfærdsranglisten," lyder budskabet.

Ændringen af lukkeloven sker efter forhandlinger med Dansk Erhverv, hvorfor det forventes, at ændringerne vil have en bred opbakning i detailhandlen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen