Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Centre redder butikker

Centre redder butikker - 1
De små butikker i storcentrene beder om hjælp til at klare økonomien. Her ses Isabell Kristensen, da hun åbnede sin butik i Lyngby Storcenter. Foto:

Storcenteroperatøren Steen & Strøm der står bag en lang række storcentre herhjemme er tvunget til at give store rabatter og slække på kravene i lejekontrakterne for at holde liv i de mindre butikker og sikre centrenes belægning.

For at holde liv i de mindre, kriseramte butikker er storcentrene nu tvunget til at give rabat på lejen. Storcentrene er afhængige af selv de små butikker for at kunne fylde centrene op og derved fastholde deres tiltrækningskraft på forbrugerne. Det får dem nu til at slække på kravene til især de mindre butikker.

Hos Steen & Strøm, der er Danmarks største storcenteroperatør og står bag centre som Field’s, City 2 og Lyngby Storcenter, har man siden krisen satte ind, og gjorde livet mere end surt for store dele af detailhandlen, været villig til at ændre på vilkårene i lejeaftalerne.

”Man betaler sædvanligvis huslejen kvartalsvist, men i og med at tingene går op og ned for detailhandlen, er det klart, at vi går ind og ser på, at hvis der er nogen, der er i en situation, hvor de har svært ved at få det til at løbe rundt, så kører vi huslejen månedsvist,” forklarer Søren Brogaard Pedersen, der er direktør for Steen & Strøm i Danmark.

Rabat i visse tilfælde
Storcentrene er dog villige til at gå rigtig langt, når det gælder om at holde butikkerne oven vande, og dermed belægningen i centrene oppe, og derfor er der i visse tilfælde også tale om at give rabat i huslejen, fortæller Søren Brogaard Pedersen.

”Hvis en butik eksempelvis er under indkøring, så accepterer vi, at det tager længere tid pt., før man er oppe på fuldt blus. Og så går vi gerne ind og hjælper som vi nu kan, om det er med lejen eller med den generelle markedsføring for at sikre, at der kommer mere fokus på butikken,” siger han.

Ingen interesse i tomme butikker
Og det er især de mindre butikker, der har brug for en hjælpende hånd fra deres udlejere.

”De fleste af vores kunder er jo store foretagender, der har en velsmurt organisation bag sig, men vi ser, at nogle af de mindre kommer, efter at have været til en samtale med banken, og så kan de have brug for at betale månedsvist i stedet for kvartalsvist i et kvartal eller to,” forklarer Søren Brogaard Pedersen.

At storcentrene er begyndt at give lejerabat for at holde liv i butikkerne er en ganske god idé. Det mener Kasper Baldvinsson, konsulent i Retail Institute Scandinavia.

”Det er der også et vist rationale i, for der er en symbiose mellem butikkerne og centret, og ingen butikker er interesserede i tomme naboer, selv om konkurrencen er hård,” siger han.

Men storcentrenes villighed til at give rabat og ændre lejeaftaler har også fået en række af de store butikskæder til at kræve rabatter.

”Jeg kender til et par store kæder, der nu sender en standardskrivelse rundt til alle deres udlejere, hvor de beder om en dialog om huslejeniveauet,” siger Bjarne Jensen, partner i RED, der en del af verdens største butiksformidler, Cushman & Wakefield.

Butikkerne skal dog passe dog passe på med at sætte tommeskruerne for hårdt på centrene, påpeger Kasper Baldvinsson fra Retail Institute Scandinavia.

”Jeg tror ikke, at butikker, der bruger den nuværende situation til at presse lejen, vinder på det på længere sigt, for butikkerne er også afhængige af at have en velfungerende operatør af centret,” siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen