Berlingske Business

CBS-professor sætter spørgsmålstegn ved Black Fridays holdbarhed

sort
Black friday i Bilka og Elgiganten Foto:

Hvis Black Friday fortsat skal være en succes i Danmark, kræver det en koordineret indsats. Det mener forbrugs-professor, der også vurderer, at traditionen på længere sigt skal forankres lidt dybere, hvis den alvor skal bide sig fast.

Sidste år forsøgte professor i forbrugervaner ved CBS Torben Hansen at forudsige, hvor stort Black Friday ville blive i Danmark. Han mente dengang ikke, at det amerikanske koncept ville have specielt stor gennemslagskraft i det danske detaillanskab

»Hvis man alene kigger på handelsaktiviteten, så må man jo sige, at det på den led er blevet en succes,« siger han et år senere og tilføjer:

»Men jeg sagde også for et år siden, at hvis det lykkedes butikkerne at koordinere deres afholdelse af Black Friday, uden at nogen tyvstartede, så er der ingen tvivl om, at danskerne godt kan lide kombinationen af gode tilbud og oplevelser.«

USA

Black Friday er dagen efter Thanksgiving, hvor amerikanerne traditionelt står tidligt op for at tage på indkøb og nyde godt af butikkernes gode tilbud.

»Det har en anderledes kulturel forankring i USA, hvor det er knyttet til Thanksgiving. Amerikanere føler, at de til Thanksgiving har været gode mod og værdsat hinanden, og derfor er Black Friday en perfekt mulighed for selv at få lidt sødt til ganen efterfølgende som belønning,« siger Torben Hansen.

-RET

I Danmark er det derimod en mulighed for at tage forskud på julen og købe billige julegaver, og derfor vil det måske ikke blive en ligeså langtidsholdbar tradition og en del af vores kultur, mener Torben Hansen.

»Jeg sætter stadig spørgsmålstegn ved, om det bliver en indkopereret del af vores kulturelle traditioner ligesom i USA,« siger han.

Black Friday

Hvis detailhandlen fortsætter med at skabe en samlet indsats, og de danske medier bliver ved med at rapportere om Black Friday, mener livstilsekspert Anne Glad dog, at der sagtens kan være langtidsholdbarhed i begivenheden.

»Den appellerer til de samme danskere, som elsker at køre til grænsen og handle, og som har et hyggeligt og meningsfuldt ritual ud af det. Desuden ligger tiltrækningen ved det tidsbegrænsede, mængdebegrænsede kodet dybt i som mennesker. Det er grundlaget for forretningskoncepter som spotdeals og sweetdeals,« siger hun.

B

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen