Berlingske Business

Carlsbergs nye topchef klar med stor fyringsrunde

Carlsbergs nye koncernchef, Cees 't Hart
Carlsbergs nye koncernchef, Cees 't Hart Foto:

Carlsberg-topchef Cees 't Hart fører i hemmelighed ny stor fyringsrunde i Carlsberg ud i livet. Det koster flere direktører jobbet.

Store ændringer i gang i topledelsen i Carlsberg. Cees 't Hart rydder ud i det øverste ledelseslag som reduceres fra ti til syv og lancerer samtidig stor fyringsrunde. Ølbossen er i gang med at sætte sit eget hold.

KONGE

Allerede dagen efter halvårsregnskabet i onsdags gik Hart i gang med en stor fyringsrunde i bryggeriet, erfarer Berlingske fra kilder i Carlsberg.

Mens koncernfinansdirektør Jørn P. Jensen torsdag drog på roadshow for at tale med investorer i London oven på det meget skuffende halvårsregnskab i Carlsberg blev Hart hjemme for at melde fyringerne ud.

q

Fyringsrunden skulle være af næsten samme størrelsesorden, som den der blev meldt ud tilbage i maj, hvor 180 Carlsberg-ansatte fik en fyreseddel, heraf cirka 75 i Danmark. Men i modsætning til maj omfatter denne runde markante ændringer for flere direktører. Det er alle medarbejdere i såkaldte stabsfunktioner i bryggeriet. Fyringerne er endnu ikke meldt ud eksternt. Men Carlsberg bekræfter Berlingskes oplysninger.

q

»Ja, vi kan bekræfte, at Carlsberg fortsætter sit effektiviseringsprogram, som vi gik i gang med i maj. Det skete i slutningen af sidste uge,« siger Anders Bering, der er direktør for public affairs i Carlsberg.

Den nye fyringsrunde betyder bl.a., at den helt nyansatte topdirektør for Carlsbergs Corporate Affairs Andrea Dawson-Shepherd, der har det øverste ansvar for kontakt til politikere, investorer og medier, er fortid i bryggeriet efter kun ni måneder på posten.

Andrea Dawson-Shepherd kom til Carlsberg i starten af året som afløser for den mangeårige kommunikationsdirektør Anne-Marie Skov, der skiftede til et job som direktør i Tuborgfondet. Ligesom Anne-Marie Skov var Andrea Dawson-Shepherd medlem af det allerøverste ledelseslag i Carlsberg, som hedder Executive Committee og som tæller de øverste ti direktører i Carlsberg - eller talte for Cees 't Hart slanker nu Executive Committee, eller Ex-com, som det hedder i daglig tale.

jørn p jensen

Cees 't Hart har nemlig også ændret rollerne for to andre medlemmer af Ex-com, erfarer Berlingske Business. Det drejer sig Graham Fewkes, der ryger fra en stilling som koncerndirektør med ansvar for salg, marketing og innovation i bryggeriet og med kontor på hovedkontoret i København tilbage til en direktørpost Asien, hvor han også sad indtil han sidste år blev bedt om at flytte til København. Det ligner en degradering af Fewkes, som ikke længere får plads i Ex-com. Fewkes er den nu tidligere Carlsberg-topchef Jørgen Buhl Rasmussens opfindelse. Buhl Rasmussen arbejdede sammen med Fewkes i Rusland for små ti år siden og har flere gange forfremmet ham.

Christopher Warmoth, der er direktør med ansvar for hele Asien i Carlsberg, får også en anden og lidt ændret rolle. Han fortsætter som ansvarlig for Asien. Men han får en mere tværgående rolle i Carlsberg-gruppen, som ifølge Berlingskes oplysninger skulle være lig en slags koncerndriftdirektør, det der på engelsk hedder en COO og som organisatorisk er meget tæt på topchefen.
Derudover forsvinder koncerndirektør med ansvar for indkøb Bengt Erlandsson fra Ex-com. Erlandsson kom til Carlsberg fra IKEA i 2007. Det er tidligere internt meldt ud, at han går på pension i år.

buhl rasmussen

Med ændringerne lægger Cees 't Hart dermed op til at slanke Ex-com fra i alt ti til syv medlemmer. Det bekræfter Carlsberg, ligesom bryggeriet bekræfter, at det er Andrea Dawson-Shepherd, Graham Fewkes og Bengt Erlandsson, der træder ud af Ex-com.

TV: Carlsberg laver ny langsigtet strategi

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen