Berlingske Business

Carlsbergs Kina-offensiv skudt til hjørne

Carlsberg
»Topchef Cees ’t Harts strategi for bryggerivirksomheden, Sail22, handler om at trimme, stramme op og øge afkastet til aktionærerne. Det betyder, at tidligere vækstplaner for Kina - som også indebar jagten på et nyt stort opkøb i verdens største ølmarked - er lagt i skuffen,« skriver Berlingskes Jesper Kongskov. Foto:

»Topchef Cees ’t Harts strategi for bryggerivirksomheden, Sail22, handler om at trimme, stramme op og øge afkastet til aktionærerne. Det betyder, at tidligere vækstplaner for Kina - som også indebar jagten på et nyt stort opkøb i verdens største ølmarked - er lagt i skuffen,« skriver Berlingskes Jesper Kongskov.

Carlsbergs hede drømme om storhed i Kina er sat på stand-by.

Topchef Cees ’t Harts strategi for bryggerivirksomheden, Sail22, handler om at trimme, stramme op og øge afkastet til aktionærerne. Det betyder, at tidligere vækstplaner for Kina - som også indebar jagten på et nyt stort opkøb i verdens største ølmarked - er lagt i skuffen.

I stedet trækker Carlsberg sig nu tilbage til sit udgangspunkt, Vestkina, og skruer kraftigt ned for planerne om at brede sig til det mere lukrative Østkina, hvor konkurrencen med de største kinesiske bryggerier samt giganten AB-Inbev dog også er markant større. Det har ellers i årevis været den langsigtede strategi for Carlsberg i Kina, at basen i Vestkina skulle bruges som løftestang til Østkina. Nu vender Carlsberg så rundt på en tallerken, lukker de fleste af sine østlige aktiver ned og trækker sig tilbage på »hjemmebanen« i Vestkina. Dermed dropper Hart de planer, som Carlsberg for bare få år siden lancerede for at brede sig til Østkina og som indebar køb af nye fabrikker eller selv bygge nyt.

Carlsberg

Hart og den lokale ledelse i Carlsbergs kinesiske organisation gør meget for at få det til at fremstå som et udtryk for styrke og fokusering, at de nu i stedet bliver i vest.

Det er dog svært at se det som andet en retræte og også umiddelbart svært at se det som en langsigtet styrke og fordel for Carlsberg, især når man tager med i betragtning, hvilken nøglerolle Kina tidligere har haft i bryggeriets vækstplaner.

Carlsberg offentliggør årsregnskab

Helt tilbage i 2008, da Carlsberg købte halvdelen af britiske Scottish & Newcastle (S&N) for ca. 57 mia. kr., var planen en helt anden. Købet af S&N skete for få kontrol med det russiske vækstlokomotiv, bryggeriet Baltika. Det skulle over årene finansiere og muliggøre en offensiv og helst også et stort, transformationelt opkøb i Kina, som var udset til at være det næste vækstlokomotiv i Carlsberg i de følgende år, lød det dengang fra Carlsbergs direktion og bestyrelse.

Men vækstlokomotivet i Rusland mistede snart efter S&N-købet fart, for til sidst ligefrem at slå bak. Selv om der ikke kom samme indtjening fra Rusland til at finansiere Kina-offensiven, skiftede fokus i Carlsberg hurtigt fra Rusland til Kina, fordi det var og er her de største muligheder for vækst er. Der blev varmet gevaldigt op til det, men det helt store milliardopkøb kom aldrig. Bevares, det kan komme senere. Men for nu handler det om at kigge indad Carlsberg, og mens det sker kan den danske bryggerikoncern gå glip af lukrative muligheder for opkøb og/eller partnerskaber i Kina.

Cees't Hart

Men der er ikke nogen alternativer for Carlsberg, hvis man spørger selskabets store aktionærer, de institutionelle investorer. Selv hos den kontrollerende hovedaktionærer, Carlsbergfondet, er det i dag også den herskende opfattelse, at der skal ryddes op frem for at jage opkøb. Selv hos den ellers meget Kina-begejstrede bestyrelsesformand Flemming Besenbacher.

Den kinesiske retræte siger i virkeligheden meget om, hvilken tilstand hele Carlsberg-koncernen er i. Der er brug for en decideret turn-around, og her må drømmene om Kina også stå for skud.

Carlsberg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen