Berlingske Business

Butler med globale ambitioner

05TILZigler.jpg
Direktør Peter Michael Oxholm Zigler fra Autobutler, der har succes med at indhente tilbud fra værksteder og skabe overblik over mekanikerregningen. Foto: Nils Meilvang

Peter Michael Oxholm Zigler havde mange ideer til en karriere efter endt uddannelse. Men efter at have tjekket mulighederne i internettet endte han i en verden af noget så jordnært som autoværksteder.

Det er af noget af en tilfældighed, at Peter Michael Oxholm Ziglers e-handelssucces kom til at handle om biler og værksteder.

»Vi kiggede på alt, fra toiletpapir til søm og skruer. Vi var to kammerater fra Handelshøjskolen, der ikke vidste noget om biler og heller ikke ret meget om teknologi. Men vi var optaget af internettets muligheder for at skabe gennemsigtighed i et globalt marked.«

For fem år siden startede Peter Michael Oxholm Zigler sammen med vennen Christian Legëne serviceforretningen Autobutler for at føre bilejere og værksteder sammen.

»Vi formidler kontakten og sørger for, at forløbet fungerer. Bilejeren laver en forespørgsel på hjemmesiden, og så kommer der tilbud fra værkstederne på arbejdet. Efterfølgende kan bilejeren anmelde værkstedet og dermed hjælpe andre bilejere.«

05TILCoolshop.jpg

Fra Islands Brygge ud i verden

Forretningsmodellen gavner både køber og sælger. Bilejeren får gennemsigtighed, og værkstedet får markedsadgang.

»En stor del af abonnementet, som værkstederne betaler, går til salg og markedsføring af Autobutler og dermed også det enkelte værksted,« forklarer Peter Michael Oxholm Zigler. Selv om det er en digital forretning, kræver den en del aktivitet på landjorden.

»Vores forretning er ikke så skalérbar som for eksempel Airbnb. Vi bruger mange ressourcer på relationer til værkstederne. Vi er som en butler, en garant for det produkt, vi formidler, og derfor skal vi sikre os et højt kvalitetsniveau.«

05BUSSølbeck.jpg

Autobutler samarbejder i dag med 759 ud af i alt cirka 3.500 værksteder i Danmark og er nu også at finde i Sverige, Tyskland og England. Som i Danmark er den internationale ekspansion baseret på masser af benarbejde.

»Vi tager et værksted ad gangen og en by ad gangen. Det er hårdt arbejde at komme i gang, men til gengæld går det nemmere, når først vi har en kritisk masse.«

International medarbejderstab

Det internationale islæt gør sig også gældende i Autobutlers medarbejderstab på Islands Brygge i København, hvor seks forskellige lande er repræsenteret. Det er dog lige så meget af nød som af lyst, forklarer Peter Michael Oxholm Zigler og peger på et problem, der bekymrer mange digitale iværksættere:

»Danmark udklækker for få dygtige programmører, og derfor må vi søge uden for landets grænser og flyve folk ind fra Rusland, Rumænien og Kina. Det er ikke ideelt, fordi det er ressourcekrævende, og det er svært at holde på medarbejdene, fordi efterspørgslen er så stor.«

05BUSmobil.jpg

Manglen på lokale danske kompetencer er også en af årsagerne til, at Autobutler har flyttet en del af virksomheden, herunder sit callcenter, til Berlin.

Det er imidlertid ikke kun inden for tekniske områder som programmering, Autobutler mangler kompetencer.

»Der er ikke mange i Danmark, der har forstand på digital markedsføring. Vi har i det sidste halve år søgt en digital marketingchef i Danmark, men uden held. Det er en helt anden disciplin end traditionel markedsføring. Vi har brug for folk, der er superskarpe på internettet, data og Googles algoritmer. Der findes ikke nogen egentlig uddannelse til det formål. De bedste er de autodidakte, og dem som har lært det i et mediebureau,« siger Zigler.

Danmark tænker småt

Det er svært at være iværksætter i Danmark, hvis man har store ambitioner, mener han.

»Systemet er indrettet til at facilitere de små virksomheder. Men hvis man vil være en global spiller, er det noget andet. Havde jeg vidst, hvad jeg ved nu, ville jeg ikke være startet i Danmark, men i London eller Berlin.«

05TILAsos.jpg

Danmark fejler ikke kun, hvad angår adgangen til talent, men også kapital, hvor der igen tænkes for småt, siger Autobutler-stifteren.

»Danske kapitalfonde er ikke nær så risiko­villige som i udlandet. Vi har gennemført to finansieringsrunder, den første i Sverige og den næste i England. Vilkårene fra de danske kapitalfonde var ikke gode nok.«

Autobutler er en kapitalintensiv forretning, men sådan er det på internettet, forklarer Peter Michael Oxholm Zigler.

»Vi har fra starten tænkt globalt og ikke som en dansk virksomhed. Autobutler bygger markedspladser, og det kræver en superhøj initiel investering i ny markeder. Men når først du er etableret, er det en solid markedsposition, hvor det er svært for andre at komme ind. Se bare på eksempler som Just-Eat og Airbnb. Vores investorer skal forstå den forretningsmodel, de risici, der er involveret, men også de muligheder, der ligger i at blive en global spiller. I Danmark burde man nogle gange sætte det lange lys på og fokusere på de cases, som virkelig har potentialet til at blive en global forretning.«

05BUSSølbeck#2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen