Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Butikskæder kobler sig nu på e-handlen

Butikskæder kobler sig nu på e-handlen - 1
De store butikskæder har fået øjnene op for e-handlen. Foto:

I takt med at e-handlen får fat i danskerne, har også de store butikskæder fået øjnene op for onlinemarkedets potentiale. Krisen bremser ikke væksten i netbutikker.

Engang var det kun de mindre spillere fra detailmarkedet og rene e-butikker, der tilbød shoppeglade danskere at købe ind på nettet. Men efterhånden som e-handlen er vokset– i 2008 rundede den en omsætning på 30 milliarder kroner – har også de store butikskæder fået øjnene op for det potentiale, der ligger i onlinebutikkerne.

De sidste mange år er antallet af butikskæder der supplerer forretningen med en onlineafdeling vokset støt, og ifølge nye beregninger fra Dansk Erhverv vil antallet af netbutikker vokse yderligere og trodse krisen med to-cifrede vækstrater. Mens 36 procent af butikskæderne havde en netbutik i 2008, ventes dette tal ifølge de nye estimater at stige med 11 procent i 2009 og yderligere ti procent i 2010. Her vil 44,5 procent, altså knapt halvdelen af alle de store butikskæder altså være repræsenteret online med egen e-handel.

Farligt at vente
Ifølge Mette Feifer, chefkonsulent i Dansk Erhverv, skyldes den markante stigning, at de store kæder simpelthen ikke tør vente længere.

»Det er ved at blive så stort et marked, at man ikke kan ignorere det, og eftersom det fortsat vokser, vil det være interessant for mange kæder at være med. For hvis de ikke selv etablerer e-butikker, kommer nogle af de mindre spillere og stjæler deres andele.«

Ifølge chefkonsulenten har mange af de store spillere forholdt sig afventende til e-handelskonceptet for at kunne høste erfaringerne fra de mindre pionerer, samt af frygt for at en netbutik ville kannibalisere den fysiske forretning. Men der er intet at frygte.

»I takt med at e-handel er blevet mere udbredt, kan man se, at mange shopper både på nettet og i de fysiske butikker, og så giver det mere og mere mening med en tobenet strategi,« siger Mette Feifer fra Dansk Erhverv.

For langsomt
Det er dog ikke alle steder, de nye tal giver anledning til jubel. Hos brancheorganisationen FDHI, Foreningen for Distance og Internethandel, er direktør Morten Kamper da glad for at kæderne kaster sig over nethandlen – men det går stadig alt for langsomt, advarer han.

»Generelt er Danmark godt med, når det gælder nethandel, især fordi brugerne er begejstrede. Men butikkerne halter stadig en anelse bagud, og de skal efter min mening passe på, ellers bliver de udfordret af, at stadig flere handler uden for Danmark,« siger han og fortsætter: »Lige nu er det ikke noget, der har betydning for den samlede handel, men jeg kan da se, bare på min private omgangskreds, at der er mange, der shopper på nettet i Sverige, Tyskland eller England, hvis de kan finde bedre priser eller større udvalg der,« lyder det fra Morten Kamper.

Kæderne kommer
Også Henning Bahr, direktør for Stockmann Gruppen, der står bag undersøgelsen sammen med Dansk Erhverv, mener at der fortsat er et dansk efterslæb, når det handler om at få kæderne på nettet. Han er dog overbevist om, at kæderne vil indhente det forsømte.

»Nethandel er ved at være en succes for dem der er i gang, så jeg tror vi vil se flere hoppe på. I sidste ende vil forbrugerne kræve det, for det giver dem flere muligheder, i og med at de både kan bruge netbutikken til deres indkøb, men også til inspiration eller informationssøgning,« siger Henning Bahr.

Og meget tyder da også på, at nethandlen rummer et betydeligt potentiale. Mens detailhandlen som helhed har lidt under krisen, er e-handlen fortsat i vækst, og med sidste års omsætning på 30 milliarder kroner, udgør nethandlen nu ti procent af den samlede detailhandelsomsætning. Til sammenligning udgjorde e-handlen i 1999 bare 0,2 procent af den samlede detailhandel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen