Berlingske Business
15:59General Electrics falder til laveste niveau i fire år

Butikkerne scorer selvmål med Black Friday

Black Friday i Herlev
Black Friday fredag den 27. november 2015 ved BIG i Herlev. Foto:

På fredag går det løs. Vilde tilbud, fødder der spurter afsted og dankort, der svinger glødende i terminalerne. Det er i hvert forventningerne. Men Black Friday deler butikkerne op i to fløje - vindere og tabere.

Den sorte fredag ligger lige om hjørnet. Dagen, der går under navnet Black Friday, og hvor du bliver boomet med vilde tilbud. Mange har allerede gjort indkøbslisten klar med et Nikon-kamera, en Miele-vaskemaskeine, Jysk-sengetøj, en frakke fra Magasin etc., og nu skal tilbuddene købes. En rosenrød historie for forbrugerne der får mere for deres penge, men knap så rosenrød er den for de danske butikker.

USA-HOLIDAYSHOPPING/

»Den ene fløj siger, at det er en fantastisk dag og giver en fantastisk omsætning. Den anden fløj synes, det er den værste dag,« siger Dansk Details direktør, Jens Birkeholm.

Oprindeligt er Black Friday et amerikansk fænomen, hvor butikkerne skyder julegaveræset i gang dagen efter Thanksgiving med latterligt, billige tilbud. Den dag er nu kommet i danske hænder, og danskerne har modtaget dagen med kyshånd - i hvert fald kender otte ud af ti danskere til den amerikanske dag. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.

Varer over disken, men mindre indtjening

Black Friday skaber to udfald for detailhandlen, og for de fleste butikker er dagen et selvmål. Årsagen skal findes i butikkernes overtalelsesevne over for leverandørerne. Den gruppe, som glæder sig til den store handelsdag, har fået deres leverandører til at betale noget af rabatten. Og bundlinjen bliver derfor fornuftig. Men den større gruppe, der ser med lidt mere nervøse øjne på den sorte fredag, betaler selv for rabatten, og det kan ses på deres rødglødende bundlinje, forklarer Jens Birkeholm.

ALIBABA-SINGLESDAY/

»Hvis man som retailer er dygtig, kan man udnytte Black Friday hype og sælge virkelig godt og dermed sikre bundlinjen i julehandlen trods de store rabatter. Hvis man på Black Friday realiserer et salg på niveau med markedet, vil resultatet være tabt indtjening i julehandlen pga af de store rabatter, man er tvunget ud i. I virkeligheden er Black Friday rent markedsmæssigt et selvmål, undtagen de få der virkelig gør det godt,« siger Kasper Holst direktør og partner hos IMPACT, konsulenthus med speciale i omnichannel commerce.

Butikkerne skal derfor lige gå i tænkeboks, inden de springer på Black Friday, forklarer Jens Birkeholm fra Dansk Detail.

»Det er utrolig vigtigt, at butikkerne regner det igennem, før de springer på det, ellers bliver det dyrt,« uddyber han.

Men når nogle går med på en bølge i detailhandlen, er det svært at være dem, som bare kigger på - særligt fordi det handler om julehandlen, og her skal man i lommerne på forbrugerne hurtigt og meget gerne være de første.

Julegaveindkøbs-a

»Det er en kritisk spiral, for butikkerne er endt i en spændetrøje, som de ikke kan komme ud af nu. Og udfordringen er, at det er i julehandlen, butikkerne skal tjene penge for at nå det rette resultat. Det er knald eller fald - lige nu holder man vejret derude,« siger Kasper Holst.

Den største handelsdag af dem alle

Sidste år var Black Friday den største handelsdag nogensinde målt på dankortomsætning. Den røg op på 1,983 mia. kroner. På nettet er der også kamp om at føre musen over på de gode tilbud. En prognose fra konsulenthuset IMPACT spår, at trafikken vil stige med 30 pct. sammenlignet med 2015. Og i år vil det ikke kun være om fredagen, tilbuddene hamrer derudaf. Black Friday vil i år sprede sig til flere dage - over weekenden og om mandagen.

postDK

Julehandlen er rykket frem, men det betyder ikke, at det samlede forbrug stiger.

»Black Friday betyder mindre indtjening i december og ikke en stigning af forbrug. Black Friday har en vinder. Det er forbrugeren, og de enkeltstående butikker, der formår at sælge mere end deres konkurrenter,« fastslår Kasper Holst.

I en analyse fra Dansk Erhverv, forventer man, at dankortomsætningen lander over 2 mia. kroner på fredag 25. november.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen