Berlingske Business

Butikker håber på et EU-betalingsindgreb

Dankort.
Foto:

Butikkerne bifalder EU-kommissionens kommende udspil om en ændring af EU's betalingsdirektiv og forordning om interbankgebyrer, der skal lægge låg på gebyrerne opkrævet af banker hos butikkerne.

På nuværende tidspunkt har bankerne monopol på at flytte penge for folk, men det kommende udspil skal sikre bedre adgang for tredjeparter. Det får butikkerne, som er interesserede i, så vidt det er muligt, at slippe for kontanter, til at juble. Det skriver Dagbladet Børsen.

»Vi er i en situation, hvor bankerne prøver at nedbringe filialer, hvor der er kontanter, og det giver os som detailhandlere problemer med at slippe af med de kontanter, vi får ind. Derfor er vi interesserede i, at folk betaler mere med kort,« siger Gert Jensen, økonomidirektør i Zebra A/S, selskabet der står Tiger-butikkerne.

Også Finansrådets kontorchef ser fordelen i at revidere betalingsdirektivet, som vil opfordre til øget konkurrence og øget konkurrencedygtige betalingsprodukter. Dog kan der være risici forbundet forbundet med forslaget.

- Det er et relativt kompleks område, og en åbning indebærer også nogle risici for kontohaverne, siger Tobias Nicholas Thygesen, kontorchef i Finansrådet, og peger på risikoen forbundet ved kundernes data, som ved et sådan forslag vil kunne komme flere i hænde.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen