Berlingske Business

Butikker afviser at tage imod kontanter

Krav til nye dankort-ejere: Ingen prishop til danskerne
Foto:

Mønter og sedler er bøvlede og dyre at håndtere for både samfundet og virksomhederne. Derfor bør det være lovligt at nægte at tage imod kontanter, mener Dansk Erhverv.

Det er dyrt for landets butikker at tage imod kontanter, og samtidig øger det risikoen for at svind og røverier. Derfor beslutter et stigende antal erhvervsdrivende at sige nej til at acceptere kontanter, selvom det ikke er lovligt, skriver Politiken.

En undersøgelse fra kortbetalingsformidleren Teller viser, at hver tiende erhvervsdrivende gerne vil sige nej til mønter og sedler. Men det har man pligt til i Danmark, men den regel vil en række erhvervsorganisationer gerne lave om.

»Vi ved, at nogle butikker ikke overholder loven, og det går vi ikke ind for. Men når det er sagt, ønsker mange af vore medlemmer at afvise kontanter på visse tidspunkter af døgnet, mens andre gerne vil indføre kontantfri butikskoncepter for at nedbringe risikoen for røverier og tyverier. Men loven står i vejen«, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, til Politiken.

Ifølge avisen viser tal fra Nationalbanken, at de kontante betalinger i 2009 kostede 5,8 milliarder kroner for samfundet. For hver gang, en kunde betaler med kontanter, koster det i gennemsnit 7,36 kroner mod 3,15 kroner, hvis samme betaling var blevet foretaget med dankort.

Derfor erklærer Nationalbanken sig også parat til at undersøge en lovændring nærmere.

En af de virksomheder, der allerede siger nej til klingende mønt, er den københavnske restaurantkæde Cofoco. Den har fra 1. juli valgt kun at acceptere betalingskort i fire af sine restauranter.

»Principielt er det ikke lovligt, men nogle gange skal man turde tage springet og presse på for at ændre noget. For os er det enormt dyrt og tidskrævende at tælle og indlevere kontanter til bankerne, og ved at afvise kontanter bekæmper vi de sorte penge, som er udbredt i vores branche«, siger Torben Klitbo, der er partner i Cofoco, til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen