Berlingske Business

Butik fik to ordrer i sekundet i hæsblæsende start på Black Friday - første salgstal tyder på ny rekord

PBF
Gabriella på otte og hendes mor Mildrid køber et Apple Watch på tilbud i Power i Glostrup, lige da de åbnede kl. 7.00. På nettet har tilbudene dog kørt siden midnat, og de første tal tyder på, at Black Friday bliver endnu en rekorddag for dansk detailomsætning. Foto:

Fredag var kun sekunder gammel, da de første Black Friday-ordrer begyndte at tikke ind. Coolshop fra Aalborg fik i perioder to ordrer i sekundet, men trods en hidsig start faldt købelysten lidt hen ad natten. Black Friday tegner dog til en ny rekord igen i år.

Hvis du har stået og frosset foran et varehus i den tro, at Black Friday startede klokken 07.00, så har du taget fejl. I år startede festen langt tidligere, nemlig klokken 00.00, hvor netbutikker over hele landet åbnede de digitale døre for knaldtilbud på alt fra TVer til sminke. De første tal fra dankortudbydren Nets viser, at kunderne kom hurtigt ud af starthullerne lige over midnat, men at der så blev holdt lidt igen midt på natten. Antallet af transaktioner er ifølge Nets steget med syv procent sammenlagt.

BF

»I løbet af de tidligere nattetimer har vi set, at der har været markant mere run på set i forhold til sidste år,« udtaler Henriette Høyer, talsperson for DIBS Payment Services,  der er en del af Nets, der dog ikke mener, man skal lægge for meget i faldet midt på natten.

»Det er ikke nødvendigvis udtryk for en afmatning, idet at vi har observeret, at mange webshops har tyvstartet Black Friday i år og starter tidligere end nogensinde før i løbet af ugen med mange gode tilbud, som folk gør brug tidligt af. Derfor bliver folk heller ikke oppe hele natten og vi ser derfor et fald fra kl. 02:00-05:00,« vurderer Henriette Høyer.

Foreningen for Dansk Internethandel har spurgt sine medlemmer, hvordan dagen hidtil er forløbet, og her melder mange netbutikker om meget kraftig handelsaktivitet. Nordjyske Coolshop.dk har brugt otte måneder på at forberede sit IT-system på Black Friday, og på visse tidspunkter af natten oplevede Coolshop.dk at få to ordrer i sekunder. IT-systemet holdt dog stand.

BM Indland

Elgiganten har oplevet en stigning på 10 pct. i omsætningen mellem midnat og klokken otte i forhold til sidste år, og elektronikkæmpen melder, at der har været 300.000 forbi deres hjemmeside i døgnets otte første timer. Både Spejdersport og Lirumlarumleg melder om vækstrater på 30 procent, men elektronikvarehuset Power har haft en omsætningsvækst på et pænt tocifret beløb.

Rabatvirksomheden Cuponation, der er en del af Global Savings Group, har indsamlet data fra deres samarbejdspartnere i flere europæiske landet, hvor det blandt andet er muligt at se det gennemsnitlige beløb, som danskerne køber for. Her ligger Danmark pænt med med en gennemsnitlig kurvstørrelse på 885 kroner, hvilket dog blegner lidt ved siden af Norge.

Black Friday har de seneste år udviklet sig med lynets hast til at være den største handelsdag i Danmark, og umiddelbart tyder det på, at 2017 slår ny rekord, hvilket dog også skal tilskrives det generelt stigende privatforbrug.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen