Berlingske Business

Burberry kæmper for sine skotsktern i Kina

Den tjekkiske rottehund i Burberry overfrakke.
Den tjekkiske rottehund i Burberry overfrakke. Foto:

Den britiske modefirma Burberry appellerer nu en opsigtsvækkende varemærkeafgørelse i Kina.

Den kinesiske varemærkemyndighed har tidligere denne måned valgt at annullere Burberrys ret til det karakteristiske og velkendte skotskternemønster i beige, sort og rød. Det skriver flere medier.

Ophævelsen af varemærkeretten, der gælder lædervarer, sker med henvisning til, at Burberry ikke har brugt det velkendte mønster i Kina de sidste tre år. Varemærket var oprindeligt beskyttet frem til 2020.

Så længe Burberry's appel behandles kan mønsteret dog ikke kopieres lovligt.

pix-Angela Ahrendts

Kina er ifølge Reuters et af Burberrys vigtigste markeder, om end salget på det seneste har været ramt af en nedgang i den økonomiske vækst. Opretholdes ophævelsen af varemærkeretten vil det give kinesiske producenter mulighed for at bruge skotskternene lovligt. Den reelle effekt på Burberrys indtjening kan dog blive afdæmpet, da skotskternerne allerede i vidt omfang kopieres ulovligt, skriver Reuters.

Udfordreren til Burberrys skotskterner er ifølge The Telegraph det lokale modehus Polo Santa Roberta, som ønsker at bruge mønsteret til sine tasker og accessories. Det kinesiske modehus kan også have hentet velkendt inspiration til sit logo. Et opslag på selskabets hjemmeside viser en polospiller på hesteryg.


 hm
 
/ritzau/FINANS 
 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen