Berlingske Business

Burberry er bundskraber efter skuffende salg og forventninger

BURBERRY GROUP-RESULTS/
ARKIVFOTO. Foto:

Luksusproducenten Burberry følger i sine konkurrenters fodspor med skuffende salgstal og forventninger om et overskud i den lave ende af det forventede, viser torsdagens salgstal for fjerde kvartal af det forskudte regnskabsår 2015/16.

Det får investorerne til at sælge ud af aktien, der ved middagstid falder 5,4 pct. på børsen i London og dermed bliver bundskraberen i det fælleseuropæiske Stoxx 600-indeks.

Luksusbrandet, der især er kendt for sine karakteristiske tern, oplevede i fjerde kvartal et fald i det sammenlignelige detailsalg på 5 pct., hvilket er et større fald, end nedgangen på 1 pct., som analytikerne havde ventet, viser data fra Bloomberg News. Den samlede detailomsætning var stort set uændret i andet halvår i forhold til samme periode året forinden.

BRITAIN-FASHION-BUSINESS-BURBERRY-EARNINGS-FILES

Særligt i Hong Kong havde producenten af designertøj det svært, og det sammenlignelige salg faldt med over 20 pct. for tredje kvartal i træk. Salget i Europa var særligt udfordret af, at turister bruger færre penge som følge af terrorangrebene i blandt andet Bruxelles og Paris, meddeler selskabet ifølge Bloomberg.

Burberrys topchef, Christopher Bailey, beskriver da også forretningsklimaet som udfordrende, og selskabet forventer et justeret resultat før skat på omkring 405 mio. pund, hvilket er i den lave ende af analytikernes forventninger.

BANKOFCHINA-GUCCI/

De lave salgstal kommer i kølvandet af, at flere luksusbrands har aflagt skuffende regnskaber for det seneste kvartal. Prada fremlagde blandt andet det laveste årlige underskud i fem år, og LVMH levede heller ikke op til analytikernes estimater.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen