Berlingske Business

Bundlinjen bløder stadig trods bedring hos Georg Jensen

Kronprinsparret i Japan torsda
HKH Kronprinsesse Mary besøgte blandt andet Georg Jensen butikken i centrum af Tokyo i 2017. Henning Bagger/Ritzau Scanpix

2017 blev ikke helt så grelt som 2016 for det danske designklenodie Georg Jensen. Året bød dog igen på tab.

København. Den kendte danske designvirksomhed Georg Jensen gav et stort underskud i 2017. Dermed fortsatte udviklingen fra 2016, der også bød på en blødende bundlinje. Det viser regnskabet, der er offentliggjort onsdag aften.

Selskabet, der sælger sølvtøj og smykker, har fået ny direktør og er i gang med et forsøg på at vende forretningen. Det har betydet, at mange butikker er lukket.

- I 2017 forbedrede vi vores finansielle udvikling markant og lavede vigtige fremskridt mod at bliver en stærkere og sundere forretning, skriver direktør Francesco Pesci.

Han tog over efter Eva-Lotta Sjösted, der i november blev sendt på porten, efter at selskabet havde leveret en stribe underskud de seneste år.

- Min opgave og mit fokus bliver at genoprette rentabiliteten i Georg Jensen, og jeg er overbevist om, at det er opnåeligt på kort tid, sagde Francesco Pesci til Berlingske Business i november.

Det er dog begrænset, hvilken indflydelse han har haft på 2017. Året bød på et lille dyk i omsætningen til 1089 millioner kroner.

Og mens underskuddet er noget mindre end 107 millioner kroner i 2016, så tabte Georg Jensen 35 millioner kroner sidste år.

Selskabet har året igennem været i gang med at skære forretningen til. Det betyder, at der er lukket 17 butikker - hovedsageligt i Asien. Ved udgangen af 2017 havde Georg Jensen dermed 106 butikker verden over.

Sammen med modgang på valutafronten har det sendt omsætningen ned. Uden dette har Georg Jensen ifølge sit regnskab leveret vækst.

Tabet til trods skriver Georg Jensen, at 2017 levede op til forventningerne, da underskuddet blev mindsket og salget øget. Den udvikling forventer selskabet vil fortsætte i 2018.

Georg Jensen blev startet i 1904 af sølvsmeden af samme navn. Det blev først solgt til Royal Copenhagen, men er nu ejet af Investcorp, der har hovedsæde i Bahrain.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen