Berlingske Business

Budkrig sender Steinway i venteposition

pix-steinway
Steinway's grundlægger garanterer, at selvom virksomheden bliver solgt, så vil de stadig producere deres klaverer i hånden. Foto:

Selvom Steinway Musikinstrumenter havde godkendt et køb fra Kohlberg, så har en ny spiller trumfet med et bedre bud.

De afsluttende akkorder er ikke strøget over klaveret i forhandlingerne om købet af Steinway Musikinstrumenter. Den 160 år gamle virksomhed, der producerer klaverer, saxofoner og trompeter, havde ellers vedtaget i juni at blive opkøbt af Kohlberg & Co - et privat aktiefirma. Men den meddelte i går, at den havde modtaget et bedre tilbud.

Men hvem den nye bejler er, vil Steinway ikke røbe. De har kun beskrevet, at buddet kommer fra et datterselskab af et investeringsselskab med en omsætning på mere end 15 milliarder dollars.

Det anonyme tilbud ligger på 438 mio. dollars. Det er 35 mio. dollars mere end Kolhberg bød.

Men Kohlberg er ikke slået helt ud af tangenten. De har stadig mulighed for at forbedre deres tidligere tilbud på den populære musikproducent - om de gør det, ved man ikke endnu. 

Den legendariske virksomhed blev grundlagt i 1853 på Manhattan i New York og er særlig kendt for stadig at lave sine klaverer i hånden - også lang tid efter, at konkurrenterne gik bort fra det. Gennem tiden har et bredt publikum forelsket sig i instrumenterne. Alt fra koncertpianist Vladimir Ashkenazy, popsanger Billy Joel og John Lennon. Billy Joel og John Lennon indspillede begge nogle af deres største hits på et Steinway klaver - henholdsvis »Uptown Girl« og »Imagine«.

Steinway har de seneste år kæmpet med økonomien, men salget af musikinstrumenter er begyndt at komme sig. Flere modstandere af salget har frygtet, at det vil føre til ændringer i den traditionelle produktionsmetode af instrumenterne. Men i juni garanterede grundlægger Jerome Kohlberg, at selvom der med et salg vil komme global ekspansion, så vil de unikke fremstillingsprocesser stadig blive bevaret.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen