Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Brøndbys underskud vokser i takt med færre på stadion

Superliga
Brøndbys underskud vokser i takt med færre på stadion (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix 2016) Foto:

Nettoomsætningen i fodboldklubben Brøndby faldt med hele 17,6 pct. i andet kvartal 2016 i forhold til perioden året før.

Posten endte på 31,1 mio. kr. - og den faldende omsætning skyldes især faldende tv-indtægter, ikke fodboldrelaterede arrangementer og merchandise, oplyser klubben i sit regnskab for andet kvartal tirsdag morgen.

- Entre- og tv-indtægterne er i første halvår 2016 faldet med 6,4 pct. til 21,2 mio. kr., hvilket primært skyldes faldende tv-indtægter grundet en dårligere sportslig placering i 2016 end i 2015, skriver Brøndby IF i regnskabet.

Brøndby taber over 20 millioner i første kvartal

I halvåret er indtægterne fra salget af mad og drikke, F&B, faldet med 36,5 pct. til 6,9 mio. kr., fordi omsætningen til kampene på Brøndby Stadion var lavere, men især fordi der i første halvår 2015 blev afholdt en række ikke fodboldrelaterede arrangementer, hvilket ikke i samme grad har været tilfældet i 2016.

- Merchandise-omsætningen er faldet med 33,7 pct. til 3,9 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes, at der i første halvår 2015 blev lanceret en ny hjemmebanetrøje, mens den nye hjemmebanetrøje i 2016 først er blevet introduceret i juli, skriver BIF i regnskabet.

LAVERE OMKOSTNINGER

I sammen omgang er omkostningerne dog også blevet færre. De faldt med hele 16,7 pct. til 35,4 mio. kr. fra 42,5 mio. kr. i andet kvartal 2015 - og det er blandt andet lavere lønninger, der er årsag.

Ser man på transferaktiviteterne, så lød de på et underskud på 5,3 mio. kr. i andet kvartal i år mod et underskud på 2,3 mio. kr. i perioden sidste år.

- Det negative resultat i andet kvartal 2016 skyldes afskrivninger på kontraktrettigheder, samt salget af Magnus Eriksson der påvirker resultatet i andet kvartal 2016 negativt med 2,5 mio. kr., skriver klubben i regnskabet.

RB PLUS Flot og fuldendt dansk festaften i Europa

Underskuddet før skat ramte 10,4 mio. kr., hvilket er 2,2 mio. kr. mere end i andet kvartal 2015.

- Ses der bort fra den negative resultatmæssige indvirkning af salget af Magnus Eriksson, er resultatet på niveau med det budgetterede for andet kvartal 2016, skriver Brøndby IF i regnskabet.

600.000 I KASSEN

Ved udgangen af andet kvartal var Brøndbys likvide beholdning på 600.000 kr. mod 11,8 mio. kr. per 31. december 2015.

- Brøndby IF oplyste den 28. juni i selskabsmeddelelse 18/2016, at selskabet optog et lån på 7 mio. kr. fra Jan Bech Andersen. Brøndby IF modtog først låneprovenuet primo juli, så effekten af lånet er ikke indregnet i balancetallene pr. 30. juni 2016, skriver klubben i regnskabet.

Brøndby-formand Jan Bech Andersen genopstiller ikke Medier: Br

Egenkapitalen er næsten halveret fra 65 mio. kr. ved udgangen af 2015 til 33,4 mio. kr. per 30. juni.

- Faldet i egenkapitalen skyldes det negative resultat i første halvår 2016, står der i regnskabet.

Efter regnskabets afslutning har Brøndby solgt Riza Durmisi i juli med en nettoeffekt på 17 mio. kr. - og det betyder, at klubbens resultat før skat per 31. juli er i niveauet minus 12 mio. kr., oplyser klubben i regnskabet.

Samlet fastholder selskabet dog forventningerne til 2016 om et resultat før skat på minus 15-25 mio. kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen