Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Britisk bogholder har vendt udviklingen i McDonalds: Kunderne vælter ind

MCDONALDS-TECHNOLOGY/
McDonald's CEO Steve Easterbrook ddemonstrere, hvordan man bruger selvbetjeningsskærmen i en amerikansk McDonalds. Foto:

Der er tale om et af de større comebacks på den globale erhvervsscene. For få år siden var McDonalds i slem krise med kødskandaler og nye forbrugsmønstre, der fik kunderne til at holde sig væk. Seneste kvartal viser, at krisen er forbi.

Verdens største restaurantkæde er på vej på ret køl.

McDonalds ser langt om længe ud til at have vristet sig fri af krisesnak og svigtende salg. Salget på det helt afgørende amerikanske marked steg nemlig 4,1 pct. i 3. kvartal, hvilket var en del over anatlytikernes estimat på 3,4 pct. Dermed fortsætter McDonald med at levere positive resultater i kølvandet på seneste halvårsregnskab, der bød på de bedste salgstal i fem år.

Omsætningen endte på 5,75 milliarder dollars, hvilket var helt i tråd med forventningerne.

DI

De seneste tal bekræfter, at topchef Steve Easterbrook har haft held med den turn-around-plan, som han tændte op under, da han tiltrådte for to år siden.

Der var ellers skeptiske reaktioner oven på udnævnelsen af britten, der blev hentet fra en intern position i McDonalds, som han har været en del af siden 1993 - dog med få afstikkere til andre kæder i en årrække.

FILES-US-HEALTH-FOOD-MCDONALDS-ANTIBIOTICS-SCIENCE

Han har arbejdet som revisor og begyndte i sin karriere i McDonalds i økonomiafdelingen og arbejdede sig sikkert op gennem rækkerne til en position som chef for den britiske del af McDonalds, inden han i 2015 satte sig i hjørnekontoret.

Hans første møde med investorerne var en monotont leveret tale i en 23 minutter lang video, der ikke ligefrem fik begejstringen frem hos analytikere og investorerne. Aktien faldt en procent umiddelbart efter, talen var offentliggjort.

Guy Hands

Hvad Steve Easterbrook ikke havde i karisma på skærmen, har han til gengæld haft i sin eksekvering. Han har stået i spidsen af en større ommøbelering af menukortet, der nu byder på langt flere sunde alternativer til fritterne og Big Mac'en. Samtidig har en massiv digitalisering skyllet ind over kæden med selvbetjenningsskærme og udbringning af mad med Uber.

Han har lyttet til et stigende krav fra kunderne om sundere og friskere produkter. Derfor har han også været inde og pille ved råvarerne. Tidligere i år annoncerede kæden, at de ville udskifte frossen bøffer med frisk kød og begyndte i samme omgang primært at benytte kyllingkød, der ikke indholdt antibotika.

Aktionærerne har været begejstrerede. Siden Steve Easterbrook i begyndelsen af 2015 blev administrerende direktør for McDonalds er aktiekursen steget 75,5 pct.

Artiklen fortsætter under billedet
mcd2

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen