Berlingske Business

Brexit gør Lego dyrere for britiske børn og voksne

Billede

Briternes beslutning om at forlade EU betyder nu, at britiske børn og barnlige sjæle skal betale mere for deres Lego-klodser. Det skriver den britiske avis The Guardian.

Siden afstemningen om EU i juni er det britiske pund svækket markant.

Det betyder, at udenlandske selskaber tjener mindre på deres varer og må sætte prisen op for at tjene det samme i deres egen valuta.

Og det er da også baggrunden for, at Lego nu hæver sine priser i Storbritannien med fem procent.

BRITAIN-EU-POLITICS-COURT

- Som kommunikeret til vores detailkunder vil Lego Group hæve priserne i Storbritannien på grund af valutaudsving, siger en talsperson for Lego til The Guardian.

Lego siger, at selskabet kun hæver priserne over for butikkerne, der så selv må beslutte, om de vil sende prisstigningerne videre til kunderne.

Ifølge avisen betyder prisstigningen, at en Star Wars Lego Dødsstjerne stiger fra 399 pund til 419 pund.

Theresa May

Siden briternes afstemning er prisen på en række kendte produkter steget.

Apple har valgt at hæve sine priser med 20 procent og fødevareproducenterne Nestlé og Unilever har varslet prisstigninger på omkring 10 procent.

Flere producenter, der i blandt Toblerone, har i stedet valgt at putte mindre i pakkerne for at hente det tabte tilbage.

Tirsdag viste de seneste tal, at inflationen i Storbritannien var på 1,2 procent i november, det højeste siden 2014.

- Det er ikke et alarmerende tal, men det er et tegn på, hvad vi kan vente os i fremtiden. Importpriserne stiger, og det vil sende forbrugerpriserne yderligere op.

BRITAIN-EU-POLITICS-COURT

- Man er bekymret for, at inflationen vil stige til op mod tre procent i de kommende år, vurderede analytiker hos Danske Bank Mikael Milhøj tirsdag.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen