Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Brede smil i forlystelsesparkerne

dd
VisitDenmark har netop opgjort top-50-­ listen over de mest besøgte turistattraktioner i det forgangne år, og på den liste er forlystelsesparkerne de mest populære med flere end 11,6 mio. besøgende. Her ses Tivolis nyeste forlystelse Fatamorgana. Foto:

Danmarks forlystelsesparker er de mest populære, når VisitDenmark opgør listen over de mest besøgte turistattraktioner herhjemme. Sidste år besøgte knap 12 millioner danskere parkerne, som investerede 250 millioner kroner i at gøre sig ti­llokkende for gæsterne.

Selv om vejret har være en lidt kedelig affære i begyndelsen af juni i forlystelsesparkernes højsæson, er humøret ikke i mol. For det går faktisk ganske godt. Der hvines højt i for­lystelsesparkernes rutsjebaner og pjaskes i bassinerne og guffes isvafler i sommer­varmen.

VisitDenmark har netop opgjort top-50-­ listen over de mest besøgte turistattraktioner i det forgangne år, og på den liste er forlystelsesparkerne de mest populære med flere end 11,6 mio. besøgende og en fremgang på 564.000 besøgende fra 2014 til 2015. Det svarer til en fremgang på godt fem procent.

forlystelse

Det er parkernes mange nye attraktioner, der tiltrækker de flere gæster, siger Søren Kragelund, formanden for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark og direktør for Fårup Sommerland.

Forlystelsesparkerne investerer i gennemsnit 250 millioner kroner. Den investeringstakt har sikret, at parkerne selv i dårlige perioder har kunnet tiltrække millioner af gæster om året, hvilket betyder, at hver dansker har besøgt en forlystelsespark to gange om året. Det er verdensrekord, og det kompenserer for, at udenlandske turister ikke er nær så forlystelsessyge, siger formanden.

Indtægter døgnet rundt

De mange investeringskroner bliver brugt på nye forlystelser, bedre restauranter og hoteller og overnatningsmuligheder i forbindelse med forlystelsesparkerne. Den tendens kan sammenlignes med, hvad der sker på krydstogtskibene, hvor et rederi tjener penge på gæsten hele døgnet.

»24 hours leisure dollar,« kalder Søren ­Kragelund det, fordi det giver parkerne mulighed for også at sælge aftensmad, underholdning om aftenen m.m. Fårup Sommerland har netop åbnet deres eget hotel. En investering til 55 mio. kr.

stwer

Det passer samtidig godt med danskernes ændrede feriemønstre, hvor kortere ferier med aktivitet og indhold vinder frem.

  • Legoland investerede sidste år 85 millioner kroner på et stort Ninjagoland, nye hotelværelser og en restaurant.
  • Djurs Sommerland brugte 28 millioner på den nye forlystelse ”Søulken” og nye spisefaciliteter.
  • Jesperhus Blomsterpark investerede i nye Hugo-legehytter.
  • Tivoli Friheden i Aarhus har fået ny rutsjebane og holder i år også julemarked, og forventer at tiltrække omkring 50.000 flere gæster i år.

Politisk accepteret

Optimismen er også gødet af, at forlystelsesparkerne i foråret blev en del af regeringens vækstforlig, hvilket betyder, at rammebetingelserne for erhvervet er blevet forbedret, bl.a. ved at el- og PSO-afgifterne er fjernet.

»Politikerne har omsider forstået, hvad parkerne betyder for dansk turisme. Vi er nu blevet accepteret som et vigtigt erhverv i turismebranchen,« siger Søren Kragelund.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen