Berlingske Business
17:42

Boconcept-topchef: Vores turnaround strategi har været en succes

Den nye strategi, der blev indfaset i efteråret 2014, har båret frugt for møbelkæden Boconcept, mener topchef Torben Paulin.

Set over hele sidste år voksede det sammenlignende salg med 12,9 pct., og det vidner om, at strategien har haft den ønskede effekt, fortæller selskabets administrerende direktør Torben Paulin til Ritzau Finans.

»Det er meget tilfredsstillende. Det kommer af flere ting - blandt andet en introduktion af en ny kollektion og en ny måde at introducere nye varer på. Det har sammen med en masse andre tiltag givet en noget bedre drift i vores butikker, og det har været positivt for "same store"-salget og dermed omsætningen for Boconcept,« siger han i forbindelse med torsdagens offentliggørelse af regnskabstal for fjerde kvartal af det skæve regnskabsår 2015/2016.

Renset ud i kæden

Som et led i strategien har møbelvirksomheden gjort op med flere butikker, der ikke har klaret sig tilfredsstillende. Der er blevet renset ud i kæden, og de butikker, der ikke har bidraget positivt, er dermed blevet lukket.

»Så slæber de ikke dårlige resultater med, og så kan hele organisationen have fokus på den del af kæden, der er sundest. Det er helt grundlæggende gået rigtigt godt, og det er et vigtigt element,« siger direktøren.

BoConcept

I september sidste år introducerede Boconcept nye studie- og udstillingsløsninger i butikkerne over hele verden, og det har vist sig at være en succes. I stedet for at butikkerne udelukkende vælger ud fra deres egen personlige smag, når de skal bestille varer fra møbelkædens store katalog til butikkerne, sender Boconcept hele indretningsforslag. På den måde får kæden indflydelse på, hvilke varer der står i butiksvinduerne og i udstillingerne.

»Vi har ved hjælp af datamateriale kunnet analysere os frem til nogle globale bestsellere, og så er vi kommet med hele indretningsforslag, der fungerer meget bedre, hvis man gør det på den måde. Det har virkeligt understøttet »same store«-salget,« siger Torben Paulin.

Negativ valutaeffekt

Den Herning-baserede møbelvirksomhed har butikker i store dele af verden - herunder Europa, Asien, USA og Mellemøsten og Afrika. Hele sidste år steg omsætningen samlet med 7,6 pct. til 1235 mio. kr. i koncernen, mens omsætningen i fjerde kvartal lå på linje med året før.

»I de første tre kvartaler har vi haft en positiv effekt fra valutakurserne, mens vi i fjerde kvartal havde en lille negativ effekt af valutakurserne,« siger møbeldirektøren.

BoConcept-modeller

Driftsresultatet (EBIT) har også haft glæde af det strategiske "turnaround". Ifølge direktøren er det blandt andet udrensningen i butikskæden, introduktion af nye produkter og de nye studieløsninger, der har haft en positiv effekt på resultatet.

»Det er simpelthen effekter af effektiviseringerne, vi startede tilbage i 2014. Noget af det tager lidt tid, før det har en effekt, og noget koster også lidt, før det virker. Vores EBIT-udvikling har de seneste seks kvartaler haft en positiv udvikling,« siger Torben Paulin.

Boconcept offentliggør den fulde årsrapport den 23. juni.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen