Berlingske Business

B&O-tilbagegang i USA vækker bekymring

Olufsen
Overskrift
Foto:
Olufsen
Overskrift
Foto:

På trods af en højere nettoomsætning bekymrer det analytiker, at det går tilbage i USA.

Den jyske teknologivirksomhed Bang & Olufsen aflagde et tredjekvartalsregnskab torsdag morgen, som viste en nettoomsætning på 800 mio. kr. Det er markant højere i forhold til samme periode sidste år, hvor omsætningen var 675 mio. kr.

Det skæmmes dog en smule af omsætningen i Nordamerika, som var på 41,1 mio. kr. mod 41,9 mio. kr. i samme periode sidste år. Det er bekymrende, mener Jesper Christensen, der er aktieanalytiker i Alm. Brand Markets.

»Det er bekymrende, at B&O ikke formår at vokse i Nordamerika. Det er også noget, selskabet selv peger på som utilfredsstillende. Med de produktlanceringer B&O har haft både i Play og AV, havde jeg forventet, at Nordamerika havde fulgt de andre regioner op i omsætningen, men det har det ikke. Det kan tyde på, at der skal en stærkere indsats til derovre, og en stærkere indsats kommer til at koste penge,« siger han til Ritzau Finans.

Ellers var det et tredjekvartalsregnskab, som ikke bød på de store overraskelser, mener Jesper Christensen, som kalder regnskabet for "et lille mellemmåltid inden hovedmåltidet kommer med årsregnskabet".

Der var dog alligevel en positiv overraskelse i det 29 sider lange kvartalsregnskab, hvis man spørger aktieanalytikeren.

»Der er en positiv overraskelse med bruttoavancen i Play, som kommer ud lidt bedre, end jeg havde regnet med. Det tegner positivt for den fremadrettede rentabilitet, hvis B&O kan fortsætte med at løfte bruttoavancen og så ellers kan arbejde med de faste omkostninger,« siger Jesper Christensen.

Bruttomarginen i Play var 32,7 pct. mod 33,7 pct. samme periode sidste år.

Selvom regnskabet altså rummede en lille overraskelse, er det dog langt fra ensbetydende med, at B&O er styret helt fri af problemerne fremadrettet.

»B&O har fået penge på bogen, men selskabet er bestemt ikke ovre dets udfordringer. Det bruger for mange penge og har for mange omkostninger, for hver krone det skaber i salg. Den udfordring skal B&O have løst, og det er den helt store udfordring fremadrettet. B&O viser i dette kvartal, at det godt kan finde ud af at sælge, men det skal gøre det langt mere rentabelt end nu,« siger Jesper Christensen.

Jesper Christen og Alm. Brand Market har anbefalingen "neutral" og kursmålet 75 kr. for B&O-aktien. Torsdag formiddag stiger aktien med 1,5 pct. og handles til 66 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen