Berlingske Business

B&O skal hente inspiration hos Apple

B&O skal hente inspiration hos Apple - 1
Foto:

Det er på tide, at B&O redefinerer deres luksusbegreb, mener branding-eksperter.

Det var et obligatorisk tilbehør til parcelhuset. B&O-anlægget, der kunne stå derinde på sin hylde og prale af designbevidsthed og penge op igennem 60erne, 70erne og 80erne.

Men så kom individualismen buldrende sammen med en helt ny selvbevidst generation, og langsomt men sikkert har B&O mistet sin urørlige plads i danskernes hjem.

Ifølge branding-eksperterne er der nu ikke meget andet at gøre for B&O end at kopiere Apples succes med brugerinvolvering.

"B&O er ligesom SAS en del af den danske virksomhedskulturarv. Og det stikker lidt i ens hjerte, når det går dårligt for de virksomheder. For min generation var det virkelig vigtigt at eje et B&O-produkt, for med det inde i stuen blev man for alvor voksen. Den drøm har den unge generation ikke længere," siger branding-ekspert Claus Buhl.

Mere individualiserede
Han peger på flere ting, der har været medvirkende til B&Os fald som statussymbol.

"I sin tid var B&O innovativt. I dag er vi blevet mere individualiserede, og når vi lytter til musik på vores iPod, så udvikler vi på vores egen identitet. Den ændring har B&O slet ikke opfattet," siger Claus Buhl. "De skal acceptere at brugerne hver især er verdens navle. Det er ikke dem selv i Struer," siger han. Direktør i reklamebureauet BBDO, Niels Erik Folmann mener også, at elektronikproducenten fuldstændig har tabt den unge generation med produkter, der har et gammeldags skær.

Han vurderer, at virksomheden skal satse på færre produkter. Samtidig skal de forblive i luksusklassen.

"De skal se mod Apple og hente inspiration. Det er en kæmpe opgave, når alt er imod dem," siger Niels Erik Folmann.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen