Berlingske Business
15:53Hård slutspurt om agentur: København giver pengene 13 gange igen

B&O leverer regnskab med sød musik

Kineser ejer nu over en femtedel af Bang & Olufsen 91-årige Ban
Foto:

Salget af fjernsyn og højttalere går bedre, og det Struer-baserede elektronik selskab B&O har leveret et halvårsregnskab med fremgang i omsætning og halveret underskud.

Det danske design-ikon B&O har leveret et halvårsregnskab med en fremgang i omsætningen på 19 pct. for kvartalet. Det svarer til et overskud før skat på 31 mio. kr. Sidste år havde B&O et underskud på 23 mio. kr. før skat i samme kvartal.

Så det er altså noget nye toner i forhold til de krisescenarier, som selskabet har været vant.

Bang & Olufsen præciserer sine forventninger til 2016/17 og venter nu en omsætningsvækst på 10-15 pct. Driftsresultatet før af- og nedskrivninger samt kapitalisering, EBITDAC, ventes fortsat at stige sammenlignet med 2015/16.

Senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard fortæller til Berlingske Business, at det særligt er nye produkter, der har drevet fremgangen.

»Når produktportefølje bliver opdateret, står kunderne klar ude i butikkerne. Det har været problemet de seneste kvartaler, at produktporteføljen ikke har været tilstrækkelig opdateret. De nye fjernsyn sælger godt, og det gør de højttalere også, det gør, at B&O vokser flot i andet kvartal,« siger han.

Samtidigt er underskudet mere end halveret fra 97 millioner i 2015/16 til 44 millioner 2016/17.

Driftsresultatet var 70 mio. kroner. mod negative 4 mio. kroner sidste år. Forbedringen af ​​rentabiliteten blev drevet af den tocifrede stigning i omsætningen, forbedringen i koncernen bruttoavance og en moderat stigning i kapacitetsomkostningerne.

Jaap Postma

»Det vigtigste og det, det egentligt handler om for B&O, er Indtjeningen. Her kommer der også et pænt løft op ad. Indtjeningen er bedre, end jeg havde regnet med, og det sender et signal om, at de forbedrer indtjeningsevnen - det er jo i virkeligheden det, det handler om,« siger Morten Imsgard.

pix-Jan McNair, Libratone

Koncernens samlede omsætning for første halvår af 2016/17 regnskabsår var 1.383 mio, en stigning på 15 procent i lokal valuta.

Morten Imsgard tøver dog med at sige, at B&Os krisedage nu endeligt er talte:

»Det vil jeg være meget påpasselig med at sige - det er nu prøven skal stå, det er nu, de skal vise, at de kan levere,« siger han.

Billede

Fremgang i begge divisioner

Hvad endnu mere positivt er, at den danske højttaler og fjernsynsproducent har fremgang både i kerneafdelingen, AV, og i deres nye moderigtige PLAY-division.

Det fremgår af Struer-selskabets regnskab fredag.

AV-division, kom igennem første kvartal af det forskudte regnskabsår 2015/16 med en omsætning på 496 mio. kr.

B&O

Omsætningen er dermed steget med 23 pct. i forhold til andet kvartal året før. Fremgangen skyldes nye tv-modeller og øget indkomst fra partnere, lyder det i regnskabet.

Play-divisionen kom igennem andet kvartal med et plus på 14 pct. Afdelingen omsatte i andet kvartal af det forskudte regnskabsår for 371 mio. kr. mod 326 mio. kr. året før.

»Play forretningen vokser også på baggrund af et supersvært sammenligningsgrundlag fra sidste år. Så også denne division skal være rigtigt godt tilfredse med kvartalet. De havde mange produktlanceringer og mange nye tredjepartsforhandlere sidste år, og det gjorde voksede meget i andet kvartal sidste år, og det har gjort, at man voksede ekstraordinært meget i kvartalet sidste år, og det gør sammenligningsgrundlaget lidt svært i forhold til det her kvartal,« siger Morten Imsgard

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen