Berlingske Business

B&O-investorer tror i højere grad på kursfald frem mod regnskab

B og O
Foto:

Den seneste måned er et stigende antal Bang & Olufsen-aktier blevet lånt ud, hvilket kan indikere, at flere investorer tror på en skuffelse, når elektronikkoncernen onsdag kommer med regnskab for første kvartal.

Ifølge tal fra analysehuset Markit er 6,8 pct. af Bang & Olufsens aktier lånt ud for tiden. Det er omkring 7 pct. flere end for en måned siden, og det svarer til, at knap en ud af 15 aktier er udlånt.

Aktier bliver typisk udlånt med henblik på senere at shorte den. At shorte en aktie - eller at gå kort - vil sige, at man spekulerer på, at en aktie skal falde i værdi.

Når man shorter, låner man en aktie og sælger den, hvorefter man så på et senere tidspunkt håber at kunne købe den tilbage og score differencen - minus en betaling for at have lånt aktien.

: Første kvartal var skidt for B&O. Tue Mantoni, adm. direktør

At knap 7 pct. af aktierne er udlånt, er og ikke nødvendigvis ensbetydende med, at de allerede er shortet. Investorer skal nemlig kun oplyse shortpositioner til Finanstilsynet, når flere end 0,5 pct. af aktierne i et selskab er shortet.

Ifølge Finanstilsynet er hedgefonden FVP Master Fund, der har adresse i skattelyet Cayman Islands, den eneste større investor, som har shortet aktier i Bang & Olufsen. FVP Master Fund har i øjeblikket shortet 2,38 pct. af aktierne i den danske elektronikkoncern.

Det stigende antal udlånte aktier skal muligvis ses i lyset af, at Bang & Olufsens seneste regnskab i midten af august var skuffende læsning for flere investorer.

bogo

Der var på forhånd var spekuleret i, at Struer-koncernen ville udbetale udbytte, fordi selskabet havde en del penge til overs efter frasalget af forretningsdivision Automotive til amerikanske Harman. Udbyttet kom dog ikke på banen, og siden da er flere aktier blevet lånt ud.

Ifølge senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank er et af de store spørgsmålstegn op til regnskabet onsdag, hvordan salget ser ud i den traditionelle B&O-forretning, hvor salget af tv og højttalere skal stå sin eksamen.

Han venter en afdæmpet salgsvækst i første kvartal, hvilket blandt andet skyldes et svært sammenligningsgrundlag, fordi Struer-koncernen i samme kvartal sidste år havde et stort salg af det meget hypede tv Beovision Avant, der blev lanceret i foråret 2014.

»Salgsfremgangen vil efter vores vurdering være drevet af stigende salg af Beosound Moment og specielt de største varianter af TV-produktfamilien Beovison Avant», Morten Imsgard i en optakt til regnskabet.

tv b&o

»Vi forventer, at det stigende salg af Beosound Moment og Beovison Avant i de største udgaver vil bidrage til, at også højttalersalget vil vise salgsfremgang i 1. kvartal 2015/16. Sammenligningsgrundlaget fra 1. kvartal 2014/15 er til gengæld udfordrende på grund af et stort salg af Beovision Avant 55«, skriver han.

Selvom der den seneste måned er flere B&O-aktier, som er blevet lånt ud, er det dog stadig markant færre end tidligere på året.

Her var der i en kort periode hele 16 pct. af aktierne, som var udlånt. Det var i forlængelse af, at Bang & Olufsen solgte forretningsenheden Automative, hvilket gav et markant kurshop, hvor aktien en overgang kostede omkring 67 kr.

Siden er aktien dog faldet igen og kan mandag købes for 44,80 kr., hvilket værdisætter Bang & Olufsen til 1935 mio. kr.

Når Vestjylland sover.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen