Berlingske Business
11:27Pandora-bossen taler aktien op 

B&O i dialog med interesseret køber

Tue Mantoni fortæller
Bang & Olufsens koncernchef Tue Mantoni Foto:

Bang & Olufsen har fået en henvendelse fra en eventuel køber til hele eller dele af koncernen, som Struer-virksomheden nu undersøger substansen i. Aktien brager gennem lydmuren.

Der er efter alt at dømme et købstilbud på vej på Bang & Olufsen. Lyd- og TV-flagskibet fra Struer oplyser i hvert fald torsdag, at man har modtaget »visse« indledende henvendelser vedrørende en potentiel offentliggørelse af et købstilbud.

»På den baggrund har selskabet indledt en dialog for at undersøge og analysere substansen af disse henvendelser. Den igangværende dialog vil muligvis føre til et købstilbud på hele eller dele af den udstedte aktiekapital i Bang & Olufsen,« skriver ledelsen i en meddelelse til fondsbørsen.

Aktiemarkedet reagerer umiddelbart voldsomt på udsigten til et godt købstilbud, idet aktien hurtigt bragede gennem lydmuren med en stigning på 27 pct.

Bang & Olufsens bestyrelsesformand Ole Andersen understreger, at der ikke er nogen sikkerhed for udfaldet af diskussionerne med en potentiel køber eller for, at der overhovedet kommer et tilbud.

14BUSFormand-klar-til-at-sa.jpg

Det er imidlertid kun et år siden, at Ole Andersen i et interview med Berlingske erkendte, at B&O ikke længere har en størrelse til at klare sig mod store, globale konkurrenter. Ole Andersen sagde, at alle muligheder nu stod åbne for den 90-årige danske virksomhed.

I marts i år solgte Bang & Olufsen så sin Automotive-division med lydudstyr til luksusbiler til den amerikanske koncern Harman International. Derudover solgte B&O en aktiepost på 35 pct. i Medicom, der producerer teknisk udstyr til sundhedssektoren, til Maj Invest.

Beo Lab 90

Bang & Olufsen har i flere år skrantet og en række fyringer, sparerunder og kreative effektiviseringstiltag har ikke bragt virksomhedens omkostninger ned på et tåleligt niveau som både ledelsen og aktiemarkedet har kunnet være tilfredse med.

Administrerende direktør for B&O Tue Mantoni

Selskabet har i de sidste tre år kørt med driftsunderskud  og på generalforsamlingen i efteråret fremlagde bestyrelsen en strategiplan, der skal hæve virksomheds driftsresultat betydeligt inden for en 3-årig periode. Blandt andet skulle partnerskaber inden for produktionen af TV være en del af løsningen.

TV: Økonom: B&O ender sandsynligvis i et salg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen