Berlingske Business

B&O hyrer bank til at finde køber til virksomheden

26BUSBO-lukker-butikker-til.jpg
Den tid er forbi, hvor B&O bragede igennem på grund af sit ikoniske design. Nu trænger virksomheden tid at gentænke sit design, mener en brand-ekspert, og B&Os bestyrelse har erkendt, at den 90-årige, danske virksomhed er ude af stand til at overleve på egen hånd. Her samles et fjernsyn af to medarbejdere på fabrikken i Struer. Foto: Thomas Vilhelm

B&O har i hemmelighed ansat investeringsbanken Carnegie, der skal finde ud, om det kan lade sig gøre at sælge den danske virksomhed.

De mener det alvorligt i Struer. Det skrantende danske designikon Bang & Olufsen (B&O) skruer nu op for salgsprocessen og hyrer investeringsbanken Carnegie til at finde mulige købere til virksomheden. Det sker, efter at formanden kort før jul sagde, at alle muligheder er åbne for B&O.

»De har valgt Carnegie som investeringsbank,« siger en kilde.

Bestyrelsesformand Ole Andersen sagde for knap en måned siden til Berlingske, at B&O ikke længere har en størrelse til at klare sig mod store, globale konkurrenter. Ole Andersen sagde, at alle muligheder nu er åbne for den 90-årige danske virksomhed.

»Som virksomheden ser ud i dag, er B&O for lille en virksomhed til at være selvstændig,« hed det fra formanden.

Nu er investeringsbanken Carnegie sat til at finde løsningen for B&O. Banken skal lede efter mulige købere blandt verdens store elektronikkoncerner som for eksempel Sony, Philips, Samsung eller andre af de virksomheder, der sandsynligvis nu har knust B&Os drømme om at overleve som selvstændig virksomhed.

Potentielle købere kunne også være en kapitalfond, der kan finde en vej ud af B&Os problemer eller eventuelt at sælge enkelte dele af virksomheden fra.

pix-Musikanlæg

»B&O har en mulighed for at overleve. Men virksomheden skal passe på ikke at sætte sig mellem to stole og finde en partner, der ikke er stor nok og kraftig nok og ikke har en lang nok horisont. De skal finde en partner, som forstår, at det her kan tage tid,« siger Martin Roll, international brandråd-giver med base i Singapore og en af Danmarks førende eksperter i branding.

B&O har de senere år haft store vanskeligheder med at finde sin plads på et forbrugerelektronikmarked under hastig forandring. Med en markedsværdi på knap 1,6 milliarder kroner og en omsætning i seneste regnskabsperiode på 2,9 milliarder kroner er der meget langt op til de store virksomheder, som dominerer markedet.

Pix-B&O

Flere muligheder undersøges

Ole Andersen har sagt, at alle muligheder er åbne for B&O. Ud over et salg af hele virksomheden er et partnerskab med en konkurrent også en vej, der vil blive undersøgt. Alternativet er at drosle virksomheden kraftigt ned og satse på færre forretningsområder end de fire nuværende, der dækker TV, lyd, bilsystemer til luksusbiler og de billigere produkter i B&O Play.

Martin Roll mener, at hvis løsningen på B&Os problemer bliver at få en partner, skal virksomheden finde ud af, hvordan den fremover skal hænge på i det teknologiske kapløb. Men det er ifølge Martin Roll det mindste problem, fordi den danske virksomhed kan købe sig til teknologien. Værre er det, at virksomheden de senere år har skåret kraftigt ned i antallet af distributører, og her skal B&O finde nye måder at sælge sine produkter på.

Pix-Mantoni

»På designsiden skal man ikke smide alt væk, men man skal forny det. Man skal ikke gå efter at ligne Apple eller andre, men begynde med et rent stykke papir og kigge på, hvordan man kan videreføre sin tradition,« mener Martin Roll.

Hverken Carnegie eller B&O ønsker at kommentere oplysningerne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen