Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

B&O-formand: Vi holder snuden i sporet!

16BUSPix-Ole-Andersen-19190.jpg
»Det er klart, at det skaber uro, når vi ikke ved, hvordan fremtiden ser ud ... Det kan jo ikke undgås, at mange medarbejdere rundt omkring selvfølgelig går og tænker på, hvad der sker med virksomheden og med dem selv,« siger B&O's formand. Ole Andersen. Arkivfoto: Simon Læssøe

Nu begynder en ny fase for B&O, som står godt positioneret til fremtiden, siger bestyrelsesformand Ole Andersen. B&Os næststørste aktionær, ATP, sagde nej til kinesisk tilbud. »Der er stadig en risiko ved B&O, men den er vi villige til at løbe,« siger vicedirektør Claus Wiinblad.

»Tidspunktet er kommet til at trække en streg i sandet og sige: Nu er vi faktisk ganske godt positioneret. Vi er også godt kapitaliseret, så nu skal vi påbegynde en ny udvikling, hvor vi har snuden i sporet, har fokus på forretningen og får genskabt selskabet med en profitabel vækst.«

Ordene kommer fra B&Os bestyrelsesformand, Ole Andersen, og det er langtfra nogen alvorligt bekymret eller desperat formand, Berlingske får i røret sent fredag eftermiddag oven på de afbrudte forhandlinger med den kinesiske rigmand Qi Jianhong og hans selskab Sparkle Roll.

Ole Andersen er ikke gået på jagt efter en ny køber oven på de afbrudte salgsforhandlinger med kineserne. Nej, nu begynder B&O en ny fase, siger han.

91-årige Bang & Olufsen kan være på vej mod salg

B&Os næststørste aktionær, pensions­giganten ATP tager B&Os farvel til Sparkle Roll køligt. ATP har selv forhandlet med kineserne, men deres tilbud var ikke attraktivt, siger vicedirektør Claus Wiinblad:

»Vi har haft en vis i dialog med Sparkle Roll, og de har præsenteret os for forskellige ideer til, hvad de kunne være interesseret i at byde på selskabet. De har jo ikke givet noget officielt købstilbud, men de prisindikationer, vi har fået, var ikke interessante,« siger han.

En ny fase er i gang

Bestyrelsesformand Ole Andersen mener, at B&O har et bedre udgangspunkt i dag end for et par år siden: »I forhold til 2014 har vi i dag et langt mere fokuseret selskab. Nu drejer det sig om at få realiseret potentialet, det er klart. Vi er gået fra én fase, og nu går vi ind i en ny,« siger Ole Andersen, som husker tilbage på krisetiderne:

»I 2014, da vi havde haft et par kvartaler med meget dårlige resultater, besluttede vi i bestyrelsen, at nu var tidspunktet kommet, hvor vi måtte sætte os ned og overveje, hvordan vi kunne sikre virksomheden en fremtid, for Bang & Olufsen havde jo ærligt talt været i krise i mange år. Dengang blev jeg spurgt, hvad vi overvejede, og jeg sagde: »Vi overvejer alle muligheder!« Det afstedkom selvfølgelig også nogle henvendelser om ejerstrukturen, og da bestyrelsen er til for at varetage aktionærernes interesser, måtte vi selvfølgelig lytte til henvendelserne på en professionel måde,« forklarer B&Os bestyrelses­formand.

Formand klar til at sælge B&O

Ole Andersen peger på, at der siden er sket meget store forandringer i B&O: »Vi har solgt Automotive, vi har indgået et strategisk vigtigt partnerskab med LG om udvikling af TV og frasolgt nogle småforretninger.«

Claus Wiinblad peger på samme stribe af initiativer som årsag til, at B&O i dag er i bedre stand end før og nævner derudover, at B&Os salg af play-produkter er i kraftig vækst.

»Den samlede pakke af det vil vi hellere se resultatet af end acceptere den kurs, som kineserne har tilbudt. Men vi erkender, at der stadigvæk er en høj risiko. B&O er langtfra nogen risikofri investering,« siger ATPs vicedirektør.

Ingen smidt på porten

Om afslutningen af sagsforhandlingerne fredag forklarer Ole Andersen: »Vi har ikke smidt nogen på porten. Specielt ikke vores største aktionær. Ham behandler vi selvfølgelig ordentligt. Men vi har ønsket at få trukket en streg i sandet. Forhandlingerne er jo foregået over en meget lang periode, og vi har ønsket at få skabt ro for vores med­arbejdere, partnere og forretningsinde­havere, så de kan koncentrer sig om det, der er aller-allervigtigst, nemlig forretningen.«

»Det er klart, at det skaber uro, når vi ikke ved, hvordan fremtiden ser ud. Vi har forsøgt at holde så mange medarbejdere fokuseret på forretningen som overhovedet muligt, og det har selvfølgelig været helt afgørende. Men det kan jo ikke undgås, at mange medarbejdere rundt omkring selvfølgelig går og tænker på, hvad der sker med virksomheden og med dem selv. Og det samme med folk, der har B&O-butikker, eller potentielle partnere, som overvejer at åbne nye butikker. At åbne en ny butik, hvis man ikke ved, hvem ens ejer er – det er svært,« siger Ole Andersen.

91-årige Bang & Olufsen kan være på vej mod salg

B&Os bestyrelsesformand erindrer om, at der er én ting, virksomheden har fået ud af processen: »Vi har fået en ny storaktionær. Qi Jianhong har jo været en pæn stor aktionær i flere år, og han er vores samarbejdspartner på Beoplay i Kina og en ganske udmærket samarbejdspartner. Nu har han så øget sin ejerandel fra syv til næsten 20 pct. Jeg vil bare sige velkommen til og tak for det.«

På spørgsmålet om Sparkle Roll skal have en repræsentant i bestyrelsen, svarer Ole Andersen: »Det har vi ikke talt med ham om, men vi lytter altid til vores storaktionærer.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen