Berlingske Business

B&O fastholder forventningerne trods driftsunderskud

Olufsen
Foto:

Resultatet er stadig ikke noget at råbe hurra for, men der er vækst i de store divisioner i Bang & Olufsen, og topchef Tue Mantoni ser optimistisk på fremtiden.

Den danske elektronikproducent kommer ud af tredje kvartal af det forskudte regnskabsår med et driftsunderskud på 10 millioner kroner, mens resultatet før skat lyder på fem millioner. Selvom det er bedre end samme kvartal sidste år, giver det B&O en negativ EBIT-margin på 1,2 procent.

Til gengæld er der fremgang og vækst i den store AV-division, hvor omsætningen vokser med 13 procent til 457 millioner kroner. Væksten i den mindre Play-division var hele 41 procent til 172 millioner.

Danske højttalerproducenter - billede fra Hi-Fi Klubben

I alt ender omsætningen på 800 millioner kroner i kvartalet, hvilket er 19 procent bedre end samme kvartal sidste år. Forventningerne til årets resultat fastholdes til det tidligere udmeldte, hvilket vil sige en stor et-cifret vækstprocent.

Bang & Olufsens koncernchef Tue Mantoni

»Tredje kvartal var et stærkt kvartal drevet af efterspørgsel på de nye og innovative AV og B&O Play-produkter. Efterspørgslen kunne ses på de fleste markeder, inklusiv nøglemarkederne i Europa og i Kina. Samtidig kan vi se vores indtjeningsevne forbedres, da vores initiativer til at styrke marginer og reducere omkostninger begynder at have en effekt,« skriver adm. direktør Tue Mantoini i kommentar til regnskabet.

»Det stærke kvartal giver os tro på, at vi er på rette vej, men vi har stadig mange udfordringer foran os. Vi vil fortsat fokusere på at skabe nye, spændende produkter, ekspandere distributionskanalerne og skabe en profitabelt og bæredygtigt virksomhed.«

Bang og olufsen

Aktiekursen skød i slutningen af marts i 33 procent i vejret ved nyheden om, at B&O vil fokusere forretningen og frasælge blandt andet bilsteroforretningen til tyske Harman for mere end en milliard kroner samt en 20-årig licensperiode. I stedet vil B&O fremover fokusere på en forretning med udgangspunkt i de to brands Bang & Olufsen og B&O Play.

Automotive-divisionen kommer ud af kvartalet med en negativ udvikling, hvor omsætningen falder med en enkelt million til 128 millioner.

Før jul fortalte B&Os formand, Ole Andersen, at man ikke længere kunne konkurrere med de store globale spillere og at alle muligheder nu var åbne for virksomheden. Kort efter kunne Berlingske Business erfare, at investeringsbanken Carnegie var hyret til at finde købere af virksomheden.

Interview med Ole Andersen, der bl.a. er bestyrelsesformand for

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen