Berlingske Business

B&O-direktør fuld af selvtillid: Problemerne er bag os

Pix-Mantoni
Overskrift
Tallene er negative, men B&O's administrerende direktør Tue Mantoni er positiv. Han er sikker på, at han kan rette B&O op i løbet af de næste seks måneder. Foto:
 
 

Tue Mantoni og B&O er presset med underskud og en skrøbelig forretningsstruktur, men ifølge direktøren er produktionsproblemerne fortid, og fokus er rettet mod indgåelse af nye partnerskaber.

Problemerne er fikset. Sådan lyder det mere eller mindre selvsikkert fra Bang & Olufsens topchef, 37-årige Tue Mantoni, med henvisning til de produktionsproblemer, som tvang selskabet til i ærgrelse at nedjustere forventningerne til årets resultat et par dage inden juleaften.

Pix-B&O

Efter seks måneder, der lang fra gik, som planlagt, vil Tue Mantoni helst se fremad mod de næste seks måneder af det skæve regnskabsår, og han insisterer på, at fremtiden ser lys ud for det danske design-klenodie med adresse i Struer.

»Det tog det bedste af to-tre-fire uger at få problemet løst. Vi havde hele teamet i produktionen og udviklingsafdelingen fokuseret på at lave den bedste langsigtede løsning,« siger Tue Mantoni.

Pix-B&O

Mantoni forklarer, at B&O's mest komplekse produkt er tv'et, og eftersom den seneste generation er i produktion nu, er der ingen grund til bekymring på den front.

»Vi er oppe at køre, og der går noget tid, før vi skal have skiftet den her tv-familie. Det, der skal være med til at drive vores vækst de næste seks til 12 måneder, er produkter, vi kender, som er i produktion, og hvor problemerne er bag os,« forklarer direktøren.

Tue Mantoni kom til B&O i 2011 efter otte år i motorcykelvirksomheden Triumph, hvor han startede som konsulent for McKinsey og bevægede sig helt op i toppen til posten som administrerende direktør.

Triumph udviklede sig under Tue Mantoni til en profitabel forretning, og det er altså samme opgave, han nu i snart fire år har haft i B&O. At gøre virksomheden rentabel. Men udfordringerne ser ud til at være større end ventet, og selvom B&O's produkter bliver belønnet med internationale priser, formår B&O ikke for alvor at fremvise et tilfredsstillende resultat.

Helt usædvanligt har formand Ole Andersen markeret sig i medierne med udtalelser om, at B&O er »for lille en virksomhed til at være selvstændig.«

Med andre ord bliver der arbejdet hårdt på at indgå partnerskaber, men hvem, hvordan og hvornår er der ingen svar på endnu. Tue Mantoni siger dog, at B&O arbejder på en model, hvor virksomhedens DNA, herunder især innovation og design, kan bevares og styrkes.

»Samtidig skal vi adresserer nogle af de udfordringer, vi har omkring skala og kompleksitet. Vi er i et marked, hvor vi er oppe imod nogle meget store spillere, og vi kan se, at udfordringer i produktionen giver nogle meget store skvulp i vores forretning. De partnerskaber, vi kommer til at kigge på, er selvfølgelig partnerskaber, som skal adressere de udfordringer,« siger Tue Mantoni.

Dagens regnskab viste et resultatet af primær drift på minus 95 millioner kroner, mens omsætningen landede på 759 for kvartalet. Nettoresultatet endte på et underskud på 72 millioner kroner.

B&O forventer en positiv EBIT-margin for de kommende seks måneder, men det bliver ikke nok til at ændre forventningerne til en negativ EBIT-margin for 2014/2015.

Pix-B&O

Pix-B&O

ARKIVFOTO. Onsdagens lancering af det nye BeoVision 11 fra Bang

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen