Berlingske Business
09:19Svenskere forsinker købet af Nets - tilbudsperiode forlænges

B&O-boss: Ja, udfordringer mangler vi ikke

aaa
Foto:

Lydklenodiet Bang & Olufsen kan bare ikke tjene penge på sine produkter, viser endnu et blodrødt selskab. Men det peger i den rigtige retning, lyder det fra den nye B&O-topchef Henrik Clausen.

Han er blevet sat ind med det klare opdrag fra sin formand, Ole Andersen, at Bang & Olufsen skal begynde at tjene penge. Men det første regnskab, som den nye topchef i Struer-virksomheden, Henrik Clausen, præsenterer, viser endnu et dundrende underskud.

B&O tabte således 202 mio. kr. på driften (ebit) ud af en omsætning på 2,6 mia. kr., fremgår det af årsregnskabet fra selskabet, der kører med forskudt regnskabsår, og som blev offentliggjort torsdag. Det betyder, at virksomheden, der producerer tv- og lydprodukter, har tabt næsten halvanden mia. kr. før skat i løbet af de seneste bare fire år.

Nu er det svært at klandre, Henrik Clausen, der kun lige er tiltrådt. Men de røde tal understreger, at der er noget at tage fat på for den nye topchef.

»Ja, udfordringer mangler vi ikke. Men omvendt mener jeg, at vi har skabt et grundlag for forbedringer og et moment i den rigtige retning. Vi viser, at vi kan vokse omsætningen og har forbedret bundlinjen betydeligt i forhold til året før. Men det er klart, at vi skal nå frem til, at vi tjener penge, og det bliver hårdt arbejde,« siger Henrik Clausen.

Henrik Clausen

Tabet sidste år skyldes, at B&O endnu engang rammes af problemer på tv-fronten. En række udskudte nylanceringer har kostet dyrt.

»Vi ville gerne have været lidt tidligere ude med nogle af de produkter, der nu kommer på tv-siden. De kommer nu, men de skal jo også lige lykkes ude i markedet,« siger Henrik Clausen.

I kæmper igen med tv-forretningen, og man fristes til at spørge om det ikke bare er historien om, at hver gang, der er en forbedring i B&O bliver den ædt op af et eller andet, der slår fejl, hvordan vil du ændre den udvikling?

henrik clausen

»Vi har haft en udfordring med at levere til tiden og i god nok kvalitet, når det kommer til tv under Bang & Olufsen-mærket. Det har vi lært af. Der er ændret en del i forhold til den måde, vi arbejder på og hvor meget, vi selv gør, og hvor meget vi køber os til. Det skift har taget noget tid, for det er et skifte i vores software, hvor vi bruger andres software og ikke vores egen,« siger Henrik Clausen.

B&O-aktien ligger torsdag eftermiddag til et lille fald efter at have så langt som 6 pct. nede først på dagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen