Berlingske Business

B&O bløder i Europa

B&O
Foto:

Det danske elektronik-koryfæ har mistet en femtedel af sin europæiske omsætning i det seneste regnskabsår, men lykkes med at sælge mere i resten af verden og satser hårdt på Kina - blandt andet med ansættelsen af kendis-ambassadører.

De europæiske forbrugere har mistet appetitten på B&O, og selv om udviklingen går den rigtige vej i Kina, kan omsætningen dér ikke opveje tabet i den gamle verden.

Salget går tilbage med 19 procent til 1,4 milliard kroner i Europa i forhold til sidste år, og vil sandsynligvis ikke komme op i gear, før europæerne for alvor har rystet gældskrisen af sig.

»Specielt Europa har det rigtig svært, det er en blødende forretning. Man må håbe, at de europæiske forbrugere vågner op til dåd i de kommende år, og at B&O er i stand til at lancere nogle produkter, som møder forbrugerne, der hvor de er,« siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank. Han fremhæver den billigere produktlinje B&O Play som en mulighed for igen at få europæerne til at købe virksomhedens produkter og muligvis på sigt lokke dem over i kerneforretningen.

Derudover ligger nøglen til B&O's fremtid først og fremmest uden for Europa, hvor den danske virksomhed satser på at udnytte velhaver-grupperne i særligt BRIK-landene. Her går omsætningen frem med 16 procent i det netop afsluttede regnskabsår til 297 millioner kroner.

»Det har været et år, hvor vi har taget nogle virkeligt betydelige skridt i forhold til at flytte virksomheden fremad og til at skabe vækst uden for Europa,« siger administrerende direktør Tue Mantoni på telekonferencen i forbindelse med regnskabsfremlæggelsen.

Særligt Kina er et nøglemarked, hvor B&O lægger alt an på at få hul igennem til den hastigt voksende overklasse, som er kendt for et stort forbrug af luksusvarer. Regnskabet sætter ikke tal på Kina som særskilt marked, men Tue Mantoni er positiv.

»Vi tror på, at vi kan se en fortsættelse af den stærke vækst i Kina,« siger han.

Kendskabet til produkterne søges blandt andet udbredt gennem kendis-ambassadører fra blandt andet musikkens og sportens verden.

»Vi bygger en stærk distributions- og retailplatform derude, og vi har et stærkt hold, der arbejder for os bestående af folk fra Danmark og folk ansat i Kina. Vi har desuden ansat ambassadører, der arbejder for os på det kinesiske marked. Li Yundi, en af de førende klassiske pianister i Kina, er en af vores brand-ambassadører, og vi arbejder også sammen med det nationale, kinesiske badminton-hold,« siger Tue Mantoni.

Særligt vigtigt er B&Os samarbejde med Sparkle Roll, en kinesisk kæde af indkøbscentre i den allerøverste ende af luksus-skalaen.

»Samarbejdet med Sparkle Roll er noget, de vil nyde godt af. De kender de gode beliggenheder, de kender forretningen i Kina, og de har et kundekartotek af eksklusive kunder. Med den her aftale har B&O lagt fundamentet for at sparke dørene ind i Kina. Med det her kan de næsten ikke gøre mere for at ramme den kinesiske forbruger,« siger Søren Løntoft Hansen.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen